Daarom zijn goede vriendinnen op het werk écht goed voor je

65% van de Belgen vindt goede vriendschappen op het werk écht belangrijk. Dat blijkt uit een onderzoek van rekruteringsbureau Hays. Slechts 4% vindt vriendschap op de werkvloer niet belangrijk. Niet zo vreemd, want goede collega’s bieden heel wat voordelen.

“De meeste mensen brengen meer tijd door met hun collega’s dan met familie of vrienden. Goede relaties met collega’s zijn dus heel belangrijk. En dat blijkt ook uit de cijfers van onze poll. 65% van de respondenten hecht veel belang aan vriendschap op het werk, 31% vindt vriendschap niet zo belangrijk en slechts 4% hecht geen belang aan vriendschap op de werkvloer”, aldus Robby Vanuxem, Managing Director van Hays.

Veel voordelen

Verschillende studies tonen aan dat werknemers die vriendschappen hebben op het werk niet alleen gelukkiger zijn, maar er ook op lichamelijk vlak goed bij varen, sterke relaties zorgen namelijk voor minder stress én zijn goed voor je hart. Maar dat is niet het enige voordeel: door vrienschapsbanden zijn we loyaler, creatiever en productiever. 

 

 

“Aan alle leidinggevenden: zorg voor een goede sfeer en wees je medewerkers dankbaar, je team wordt er enkel beter van!”

 

Cultural fit

Daarnaast is je welzijn ook afhankelijk van je cultural fit, oftewel: hoe je jezelf thuisvoelt in de bedrijfscultuur. Medewerkers die een goede relatie hebben met collega’s en betrokken zijn bij het bedrijf, voelen zich gelukkiger. Ze zijn dus gemotiveerder en gaan minder snel op zoek naar een nieuwe job. Daarnaast zijn ze minder afgeleid doordat ze piekeren over het feit of ze wel voldoende in het team passen. Gevolg: ze zijn productiever en beter geconcentreerd. Tenslotte zijn ze eerder geneigd ideeën uit te drukken en ambities te delen. Wees dus lief voor je collega’s! Een aan alle leidinggevenden: zorg voor een goede sfeer en wees je medewerkers dankbaar, je team wordt er enkel beter van!

 

Meer over carrière:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content