Verschillende bronnen en onderzoeken tonen aan dat positief denken en leren genieten verschillende voordelen oplevert. Zo leven we bijvoorbeeld gemiddeld acht jaar langer. Ons stressniveau wordt verlaagd, dus onze gezondheid verbetert. Prestaties op het werk worden beter. we zijn optimistisch en geven minder snel op. We zijn creatiever, gelukkiger en meer zelfverzekerd. Maar hoe we doen dat nu?

1. Verhoog je endorfines

Endorfines zijn neurotransmitters, of worden ook wel eens ‘feel good’ hormonen genoemd. Ze hebben een pijnstillende werking en brengen ook een verhoging van een tevreden gevoel teweeg. Je kan endorfines aanmaken door te sporten. Je krijgt het beste effect bij een korte intensieve training. Wanneer dit niet lukt is enkele keren per week een wandeling maken ook al nuttig. De zon helpt ons om vitamine D aan te maken. En tegelijkertijd worden onze neurotransmitters gestimuleerd. Ga alvast buiten je wandeling maken, zo heb je 2 vliegen in één klap. Ga eens goed lachen! Het neemt spanning weg en werkt tegelijkertijd aanstekelijk. Kijk eens naar een comedy, doe eens goed gek, laat anderen eens moppen vertellen. Neem voldoende slaap.

2. Focus op je succes

Van nature hebben we de neiging om te focussen op wat niet goed gaat. Een lastig gesprek met een klant, een training die minder aanvoelt, een kind dat het een beetje uithangt, …. We vernauwen onze focus. Beeld je maar eens in wat het eerste is waaraan je denkt wanneer je een winkelstraat met honger doorloopt. Juist …. Je ziet vooral de restaurants, eetkraampjes, bakkers. En al de rest krijgt minder aandacht. Zo gaat het ook met onze focus op succes. Tracht eens te kijken naar wat wél goed gaat en schrijf dit op. Bijvoorbeeld een verkoopgesprek dat je tot een goed einde brengt, een collega die je komt bedanken, een presentatie die goed gaat, ….  Vier je successen, zo geef je er aandacht aan. Dat hoeft geen feest te zijn, dit kan ook iets klein zijn. Gun jezelf af en toe eens iets, je verdient het.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3
bekijk op één pagina

Meer tips voor je welzijn: