Dit doen wij Belgen in de file
Oktober is een van dé filemaanden bij uitstek. Vorig jaar was het zelfs de drukste filemaand ooit in België. En dat betekent dat we allerlei manieren zoeken om de tijd te doden. Uit onderzoek van iVOX in opdracht van Mercedes-Benz blijkt dat we vooral naar de radio luisteren (84%), kijken naar andere mensen in de file (55%) en (mee)zingen (40%). Goed nieuws: slechts 7% gebruikt sociale media tijdens het filerijden. Al mag dat percentage zeker nog naar beneden!
Lekker meezingen
Vooral vrouwen hebben zin om hun stembanden los te gooien als ze een leuk liedje op de radio horen (54% tegenover 28% van de mannen). Mannen zullen dan weer eerder vloeken en zich wat sneller opjagen omdat het traag gaat (31% tegenover 25% van de vrouwen). Nog een opvallend weetje is dat slechts 7% van de Belgische automobilisten zijn sociale media (Facebook, Twitter, Instagram…) checkt tijdens het filerijden.
Gluren bij de buren
Het is geen verrassing dat het luisteren naar de radio als populairste file-activiteit naar voren komt (84%) maar dat de tweede plaats wordt weggekaapt door het kijken naar andere mensen in de file, is toch wel opmerkelijk. Maar liefst 55% geeft toe naar de automobilist naast hem of haar (55%) te ‘gluren’ en zowel mannen (53%) als vrouwen (57%) blijken dat voyeuristisch kantje te hebben tijdens het filerijden. De kans is bovendien groot dat de bestuurder naast je aan het zingen gaat (40%), wat de kijkpret alleen maar kan bevorderen, toch? Je hebt ook bijna 1 kans op 3 dat je iemand betrapt op een scheldpartij want 29% vloekt of jaagt zich op. Uit het onderzoek blijkt dat 23% drinkt of eet tijdens de file dus iemand zijn broek zien vol kliederen met mayonaise tijdens het verorberen van een smos kaas behoort zeker tot de mogelijkheden.
GSM’en achter het stuur
Gelukkig is de smartphone niet zo populair achter het stuur, al is er wel nog ruimte voor verbetering. Bellen (12%), sms’en/whatsappen (11%) en sociale media checken (7%) prijken – raar maar waar – niet echt hoog op de lijst van onze favoriete file-activiteiten. Uiteraard is er wel een significant verschil tussen de verschillende generaties op dit vlak. Zo geeft 23% van de millenials (automobilisten jonger dan 35) aan te sms’s en whatsappen tijdens de file tegenover slechts 1,6% van de 55-plussers (en tegenover 12% van de automobilisten in de leeftijdscategorie 35-54). De jongste generatie (≤ 34) blijkt ook meer te bellen (20%) en hun sociale media te checken (17%) dan automobilisten binnen de oudere leeftijdscategorieën. Van de 55-plussers zijn er slechts 4% die tijdens het file-rijden bellen en 1% die hun sociale media bekijken. Binnen de leeftijdscategorie 35-54 ligt dit percentage iets hoger met 13% (bellen) en 5% (social media).
Meer over Belgen in de auto:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier