We hebben allemaal wel eens stress en iedereen maakt tegenslagen mee in zijn leven. Volgens auteur Matthijs Steeneveld hangt hoe we ermee omgaan af van ons psychologisch kapitaal. In zijn nieuwe boek ‘Optimisme – Hoop – Veerkracht – Zelfvertrouwen’ laat hij zien hoe iedereen deze vier positieve eigenschappen kan trainen om beter om te gaan met tegenslag. Aan Feeling verklapt hij drie dagen lang enkele gouden tips. Vandaag leert hij ons hoe we optimistischer door het leven kunnen gaan.

Merk je van jezelf op dat je soms nogal negatief staat tegenover, jezelf en de wereld rondom jou? Wil je hier verandering in brengen maar weet je niet hoe? Mathijs Steeneveld is psycholoog en auteur van het boek: ‘Optimisme Hoop Veerkracht Zelfvertrouwen’In dit boek legt hij uit hoe we elke dag optimistischer kunnen beginnen. Hier alvast enkele tips:

Zo word je elke dag een stukje optimistischer

Je kent de vooroordelen wel. Pessimisten zijn altijd negatief maar wel realistisch.
En optimisten zijn wel vrolijk, maar naïef. Psychologen kijken daar anders tegen aan.
Je bent een optimist als je gelooft dat jij jouw situatie een beetje mooier kunt maken.
Een pessimist is juist iemand die zich hulpeloos voelt en geen idee meer heeft wat hij kan doen om het beter te maken. Uit onderzoek blijkt: optimist zijn is gezond! Het goede nieuws is dan ook dat je je optimisme kunt trainen, bijvoorbeeld met de volgende tips.

1. Geniet van wat goed gaat

Begin met je optimisme te trainen door stil te staan bij wat al goed gaat. Hoe vaak genieten we nou echt van dat eerste kopje koffie van de dag, van een mooie volle maan of van het succesvol uitvoeren van een vervelend klusje? Neem jezelf voor om bewust te genieten van die kleine momentjes. Je kunt jezelf daaraan herinneren door er bijvoorbeeld een gekleurd stickertje op te plakken. Als je die ziet, geniet!

2. Wees je bewust van je eigen invloed

Als je je meer bewust bent van wat er goed gaat, versterk je je optimisme al. Door vervolgens te bedenken wat jij hebt gedaan aan dit genietmoment, word je je meer bewust van jouw invloed op de goede dingen in je leven. Geniet je van een kopje koffie? Bedenk dat jij de koffie hebt gezet of dat je er echt voor bent gaan zitten. Geniet je van het mooie weer? Besef dat jij naar buiten bent gegaan om het weer ook echt te voelen. Als je beseft dat jij iets hebt gedaan waardoor je je goed voelt, voel je je optimisme.

3. Als het mis gaat: besef dat het vaak tijdelijk is en niet alles mis gaat

Een ander belangrijk kenmerk van een optimist is hoe ze omgaan met tegenslag. Het helpt om te beseffen dat tegenslag heel vaak tijdelijk is. Veel problemen gaan sneller voorbij dan je denkt. Ook goed om te beseffen: meestal gaat niet alles tegelijkertijd mis. Het is natuurlijk vervelend als je je baan kwijt bent geraakt, maar dat is niet het einde van de wereld. Let op dat je niet je kop in het zand gaat steken. Je mag natuurlijk van slag zijn door tegenslag!

Oefening: positief dagboek

Wil je serieus aan de slag met je optimisme? Hou dan de komende maand een positief dagboek bij. Hoe dat werkt? Neem een mooi schrijfboekje. Schrijf elke avond drie dingen op die je die dag positief vond. Dat mogen ook hele kleine dingen zijn, zoals genieten van een kopje koffie. Schrijf vervolgens bij elk van die drie op wat jij hebt gedaan om dat te laten gebeuren. Wat was jouw bijdrage? Misschien ging je naar buiten om van het mooie weer te genieten – dat is dan jouw kleine bijdrage.

Meer tips van experts: