Een nieuw jaar, dat zijn nieuwe voornemens. Je dieet- en fitnessplannen al verteerd? Maak dan werk van hét leukste voornemen van het jaar: koffie zonder klagen. Een initiatief van gelukscoach Isabelle Gonnissen. Je kent ze van haar boek ‘Kies Positief’ en de succesvolle challenge ’30 dagen zonder klagen’. En nu is er deze nieuwe actie: “want af en toe een goede reminder doet wonderen.”

Na het succesvolle ‘Dagen zonder klagen‘, kom je nu met een nieuwe actie. Hoe werkt het juist?

“De opzet is heel simpel. Print de poster af (je downloadt hem hier gratis), en hang hem op bij zoveel mogelijk koffiemachines. Thuis, op het werk, bij de hobbyclub… Dat gezellige kopje koffie is toch hét ideale moment om even stil te staan bij onze mindset en bewust niet te klagen. De actie start – niet toevallig – op Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar en loopt tot en met de laatste week van september, dat is immers week van het werkgeluk. Veel langer dus dan de vorige actie van 30 dagen, want af en toe een reminder doet wonderen.”

Onder andere Dirk De Wachter en professor Lieven Annemans steunen de actie. Waarom is dit belangrijk voor jou?

“Het zijn twee mensen wiens werk ik volg. Dirk De Wachter ken ik al jaren, ik citeer hem ook verschillende keren in mijn boek (Kies Positief). Ik vind het immers belangrijk dat er een wetenschappelijk kader is. Zo blijkt bijvoorbeeld uit de onderzoeken van Professor Lieven Annemans dat eenzaamheid een belangrijke factor is voor je geluksgevoel. Vandaar ook dat kopje koffie, dat is het perfecte moment voor dat stukje verbondenheid. We zijn zoveel bezig met sociale media en sturen zo vaak berichtjes, maar eigenlijk zouden we vaker écht moeten praten.”

“Eenzaamheid maakt mensen ongelukkig, dat kopje koffie is het perfecte middel tot verbondenheid”

Nochtans is Dirk De Wachter net bekend om zijn uitspraken rond ‘de kunst van het ongelukkig zijn’? 

“Dat klopt, maar de boodschap komt uiteindelijk op hetzelfde neer. We maken allemaal goede en slechte dingen mee in het leven. Er is zeker niets mis met je af en toe slecht voelen als er iets misloopt, maar het gaat om hoe je het erna een plaats kunt geven.”

“wat is er mis met voetballen of dansen voor het plezier, zonder dat er druk of competitie is?”

Positief zijn, kunnen we leren dus. Maar hoe? 

“Het is dus eerst en vooral belangrijk te beseffen dat het leven niet enkel rozengeur en maneschijn is. Iedereen krijgt ook negatieve dingen op zijn pad. Het is echter een kwestie van hoe er mee om te gaan. Daarnaast zijn er allerlei dingen die helpen: lees het boek (Kies Positief) vol tips, luister muziek, beweeg voldoende, eet gezond… Het zijn allemaal dingen die helpen om positiever in het leven te staan.”

De 30-dagen-challanges waren succesvol en je boek is veel gelezen. Hoe komt het dat we toch nog acties nodig hebben? 

“De meeste mensen weten wel wat ze moeten doen om wat positiever te zijn, maar we hebben veel stress en klagen zit ingebakken in onze cultuur. Zowel de maatschappij als wijzelf leggen ons veel te veel druk op. We willen die geweldige reis én een bloeiende carrière én verschillende hobby’s waar we ook nog eens heel goed in zijn. Maar wat is er mis met voetballen of dansen voor het plezier en waarom zijn we niet vaker dankbaar voor een gezond kind? Als mijn puberende zoon mij een knuffel komt geven, kan ik daar intens gelukkig voor zijn. Uiteindelijk zijn dat toch dé schoonste dingen in het leven. Laten we elkaar vooral herinneren aan hoe mooi het allemaal kan zijn, die kleine dingen.”

Niet meer op reis dan en thuis knuffelen? 

“Uiteraard kan die reis deugd doen. Maar dit is iets wat ik van prof Annemans leerde: als je mensen vraagt wat ze gelukkig maakt, verwarren ze het vaak met genot. Gelukkig zijn heeft te maken met thuis gelukkig zijn, een fijne job hebben en genoeg middelen hebben om de dingen te doen die er echt toe doen. Genot is een mooie auto of een fantastische reis. Alleen al dat onderscheid beseffen, kan je écht gelukkiger maken.”

Enkele tips uit ‘Kies Positief’ om positief in het leven te staan:

  • Durf dromen: schrijf op wat je graag wilt bereiken in het nieuwe jaar. Kies haalbare doelen.
  • Wees trots op jezelf: ga na wat je het voorbije jaar bereikt hebt. Dat grote project dat je goed hebt afgerond, die nieuwe woning of die gezonde maaltijden die je iedere dag op tafel hebt getoverd. Geef jezelf een pluim.
  • Vind rust: zoek dingen waar je rustig van wordt. Een gezellige wandeling, een goed boek of een heerlijk bad Alles is mogelijk, zolang je maar geniet!
  • Zeg hallo tegen vreemden: tijdens die wandeling, in de supermarkt of gewoon op straat.

Zelf de poster downloaden kan hier. 

 

Meer tips voor een positieve werkdag: