https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/
Home Psycho & Relatie 10 tips om meer als een optimist te denken

10 tips om meer als een optimist te denken

10 tips om meer als een optimist te denken

In deze tijden van terrorisme en angst lijkt het optimisme soms ver te zoeken. Toch kan een optimistische kijk het leven een stuk aangenamer maken. Wij sommen de belangrijkste positivo-tips van Elke Gybels, coauteur van het boek ‘Van klacht naar kracht: een schatkist voor oplossingsgericht denken’, voor je op.

 

1. Ups en downs zijn normaal

Het leven is gewoon geen platte lijn, maar gaat altijd en voor iedereen gepaard met ups en downs. Die dipjes mag je dus zeker toelaten. Het kost immers veel meer moeite om te vechten tegen je tranen dan ze gewoon even de vrije loop te laten.

2. Bekijk het van een andere kant

Vraag jezelf bij moeilijkheden af: hoe kan ik nog naar deze situatie kijken? Zie het als fitness voor de geest. Ook kan het helpen een situatie eens te benaderen vanuit het perspectief van een ander, wie dat ook moge zijn.

3. Graaf in het verleden

Als je voor problemen komt te staan, denk dan voor jezelf even na. Hoe heb je zo’n situatie in het verleden aangepakt?

4. Supporters langs de zijlijn

Om moeilijke situaties het hoofd te bieden, kan het helpen om supporters te zoeken die je aanmoedigen wanneer jij het hoofd even laat hangen. Denk na wie jij zou kunnen inschakelen om je te steunen.

5. Ideale toekomst

Extra motivatie kan je ook putten uit ingebeelde toekomstige situaties. Hoe zou die toekomstige situatie voor jou ideaal zijn? Wat wil je allemaal anders zien?

6. Positief zelfbeeld

Ieder individu is anders en heeft zijn eigen positieve en negatieve kanten. Focus echter op jouw positieve punten en waardeer jezelf. Schrijf voor jezelf op waar jij allemaal goed in bent en wat jouw kwaliteiten zijn.

7. Positieve uitzonderingen

Ga voor jezelf na op welke momenten het goed met je gaat en waar jij energie van krijgt. Leer jezelf te denken in termen van wat er wél is en geniet daar ook van, zelfs als dit maar kleine dingen zijn.

8. Ta-daa in plaats van to-do

motivatie bij uitstek: een tadaa-lijst in plaats van een to do-lijst. Maak voor jezelf naast die to do-lijst ook een lijst met zaken die je – tadaa – allemaal gedaan hebt vandaag. Niet alleen vervelende en noodzakelijke klussen mogen op deze lijst, ook ontspanningsmomenten verdienen een plaatsje. Want ook zelfzorg is belangrijk.

9. Smile

Lach. Lach zoveel mogelijk. Ook als je alleen bent. Telkens wanneer je jezelf betrapt op een somber gezicht, tover je voor jezelf een lach op je gezicht. Je zult zien dat je er zelf vrolijker van wordt.

10. Optimisme is een keuze

Of jij al dan niet gelukkig bent, hangt voor het grootste deel nog steeds af van jezelf. Kies ervoor om gelukkig en positief te zijn. En dat lukt niet door in je luie zetel te blijven plakken. Denk eraan: het leven is een feest, maar je moet de slingers wel zelf ophangen.

 

Lees ook: