“Wat een goede presentatie” of “dat heb je fantastisch gedaan”. Complimentjes over je werk zijn leuk en motiveren. Toch krijgt maar liefst 26% van de Vlaamse werknemers nooit complimentjes op het werk. Dat blijkt uit een onderzoek van Protime, een specialist in tijdsregistratie en werkplanning.

Meer dan 1000 Vlaamse werknemers namen deel aan het onderzoek. Wat bleek? Bijna 1 op 3 krijgt minstens wekelijks een of meerdere complimenten over zijn werkprestaties. 42% krijgt minstens maandelijks één of meer schouderklopjes op de werkvloer. En nog eens 26% krijgt nooit complimentjes. En dat terwijl die complimentjes belangrijker zijn dan je denkt.

Complimenten maken productiever en gemotiveerder

Het belang van complimenten op de werkvloer valt niet te onderschatten. Het onderzoek laat zien dat wie gewaardeerd wordt, hierdoor extra gemotiveerd wordt. Maar liefst 7 op de 10 respondenten gaven dit aan. Appreciatie krijgen over de werkprestaties, stimuleert de werklust: volgens 62% van de werknemers maakt dit hen productiever.

En die appreciatie kan duidelijk beter. Peter s’Jongers, CEO van Protime: “Slechts 7 op de 10 werknemers (72%) voelen zich geapprecieerd op het werk. Dit kan en moet beter! Waardering tonen over het geleverde werk van werknemers moet ingebakken zitten in de bedrijfscultuur. Dit helpt bedrijven niet alleen om werknemers te vinden, maar ook om ze te blijven motiveren, boeien en aan zich te binden. Enkel op die manier kan een bedrijf een ‘Great Place To Work’ worden én blijven.”

“Slechts 72% voelt zich geapprecieerd op het werk. Dit kan en moet beter. Appreciatie stimuleert de werklust en werknemers worden productiever”

Ook Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, pleit voor meer opbouwende feedback:In feedback focussen leidinggevenden en collega’s vooral op wat niet goed loopt, de fouten. Terwijl het veel stimulerender en motiverender is om te focussen op wat goed gaat. Door hier meer aandacht op te vestigen, geef je een duidelijke – en meer ondersteunende – richting aan collega’s en medewerkers aan. Er is trouwens geen reden om te wachten op de periodieke functioneringsgesprekken om feedback te geven; het is effectiever om dagelijks te benoemen wat goed liep.

Tips voor een geslaagd compliment:

  • Maak het persoonlijk en specifiek: benoem wat je zo goed vond aan de presentatie van je collega.
  • Kies het juiste moment: geef een relevant compliment en wanneer je merkt dat je collega er voor openstaat. (Ochtenden zijn vaak niet het juiste moment :))
  • Laat een briefje of kaartje achter: vind je het moeilijk? Schrijf je compliment op. Een kaartje kan iemands dag maken.
  • Wuif complimenten niet weg: zelf een complimentje gekregen? Zeg dankjewel en geniet van je compliment.

Zelf graag complimentjes geven, maar geen idee hoe? Dit helpt je op weg.

Claim je gratis kaartje van de Chrostin

Christiana De Witte oftewel Chrostin ontwierp voor CKS kaartjes en stickers voor complimentendag. Vanaf 28/2 krijg je ze gratis bij aankoop vanaf 125 euro. Fashion én complimentjes… Een combinatie naar ons hart! (Te verkrijgen bij CKS)

Koop een kaartje met een ludieke boodschap

Ludieke kaartjes zijn altijd leuk om te geven. Wel een kleine tip: zorg dat de boodschap past bij de ontvanger. Deze kaart geef je liever aan je lief of als grapje aan die ene collega, maar niet aan de CEO van het bedrijf. (Kaartje van Kaart Blanche, hier verkrijgbaar)

Stuur een mailtje

Zie jij al op tegen die overvolle mailbox maandagochtend? Juist ja, het zou zoveel leuker zijn om te starten met een leuk compliment van een collega. Geef zelf het goede voorbeeld en stuur vanavond een van de mailtjes van ASAP naar je collega’s en tover morgenvroeg meteen een glimlach op hun gezicht. (Hier beschikbaar)

Meer over werksfeer en collega’s: