HIPS, helpt je om kracht te vinden in je heupen
en bekken. De heupen zijn  namelijk het powercentrum van het vrouwelijke lichaam, het middelpunt, waarin al
je kracht zit en van waaruit je moet voelen.

  • Ga met je voeten op heupbreedte staan. Buig lichtjes door je knieën, plaats je handen op je onderbuik en sluit je ogen.
  • Adem diep in, tot de ronding van je buik tegen je handen aanduwt en  herhaal dat een paar keer. Ontspan je bekkenbodemspieren, ontspan je kaken, laat je mond openvallen. Ga ook echt een beetje in je heupen hangen.
  • Beeld je in dat je met elke ademhaling afdaalt van je hoofd naar je bekken, beetje bij beetje. Alle energie die naar boven is gestuurd door de drukte van de dag, mag weer afdalen en je heupen zwaar en vol maken.
  • Wanneer je dat gevoel bereikt, beweeg je zachtjes met je heupen. Van links naar rechts, van voren naar achteren. Draai kleine cirkels, alsof je bekken een schaal is die losjes op je benen steunt.  Je hoeft geen patroon te volgen. Je heupen bewegen in de richting waarin ze  willen bewegen. Zachtjes, misschien bijna onzichtbaar. Zolang je maar voelt dat je kleine golfjes van plezier opwekt door te bewegen. Je bekken en onderbuik zullen beginnen te kriebelen, tot er een lach op je gezicht verschijnt en je helemaal thuis bent gekomen in jezelf.

Om je bekkenbodemspieren op een makkelijke manier actief en sterk te houden
kun je dagelijks tien minuten lang een simpele oefening uitvoeren. Je hoeft er niet eens rechtop voor te staan. Span je bekkenbodemspieren aan alsof je je urine moet ophouden. Hou dat gevoel een vijftal tellen aan en ontspan je bekken daarna weer. Herhaal dit gedurende negen minuten. Sluit de oefening af door je bekkenbodemspieren de tiende minuut een hele minuut aan te spannen.

Daarnaast kun je je bekkenbodemspieren zelfs trainen met gewichtjes. In het boek lees je er alles over.

1 2 3 4 5
bekijk op één pagina

Meer over seks:

Beeld: Grace Adler uit Will & Grace – Youtube