Je eigen ontwikkeling is het allerbelangrijkste. Vaak vergeten we onszelf omdat we heel druk zijn om voor anderen te zorgen; thuis, op het werk en met onze familie en vrienden. Elise Verberg, auteur van ‘Instant Sabbatical – coach jezelf naar meer inzicht, geluk en effectiviteit’ gidst jou in drie stappen naar meer tijd om aan je eigen ontwikkeling te werken en dat te (gaan) doen waar jij werkelijk gelukkig van wordt. Vandaag: wat willen anderen van jou en wil jij dat ook?

Tijdens je jeugd en de jaren daarna, vorm je jezelf een identiteit, een manier van doen. Je ontwikkelt je zelfbeeld. De ‘normale’ gang van zaken van zelfontwikkeling is dat bij alles wat je mee- en doormaakt, de zekerheid over wie je bent, wat je kunt en wilt en hoe je dat doet, soms onder druk kan komen te staan.

1. Vind jouw energiebron

Zet jij op dit moment jouw kwaliteiten en competenties in en doe jij werk en vrijetijdsactiviteiten waar je energie van krijgt en voldoening uit haalt? Schrijf zonder na te denken eens al die zaken op waar jij energie van krijgt en écht blij van wordt. En als je nu niets weet (want het regent misschien somberheid in jouw hoofd), schrijf dan eens die dingen op die je als kind heel graag deed.

Ik kon me als kind verliezen in het lezen (verslinden!) van boeken. Ook nu is dat iets dat ik zo wel in werk als privé graag doe. Met jouw favoriete activiteiten in je achterhoofd weet je dat er altijd dingen zijn waar je blij van wordt, die jou energie geven. Bovendien kan dit lijstje je helpen om keuzes te maken: doe ik iets omdat ik het zelf wil of omdat iemand anders vindt dat ik dat moet doen?

2. Weet wie wat wilt

Als kind leren we allemaal sociaal wenselijk gedrag aan. Gedrag dat ons bijvoorbeeld positieve aandacht oplevert. Met andere woorden, je voldoet en bent (pas) oké als je aan het gewenste gedrag voldoet. Dit is nu misschien een automatisme geworden.

Wat zijn jouw automatische reacties in spannende situaties? Door daar zicht op te krijgen, kun je in plaats van automatisch reageren zelfbewust gaan reageren. Als volwassene is dat gedrag vaak niet meer nodig en wenselijk (want jij bent oké!), maar het bepaalt ons doen en laten vaak nog wel. Het is te vergelijken met een ‘automatische piloot’ waar we, vaak bij stress, weer heel snel en makkelijk inschieten. Het zijn de stemmen in je hoofd die bijvoorbeeld, dingen zeggen als ‘echte mannen huilen niet’, ‘altijd luisteren naar de baas’ of ‘je mag niet jokken’.

Welke stemmen hoor jij wel eens en wat zeggen ze?

  • Ik hoor mijn vader nog zo zeggen:
  • Mijn grootmoeder:
  • Mijn leraar:
  • ……

Om onder deze dwingende aanwijzingen van vroeger uit te komen, kun je helpende gedachten inzetten. Als volwassene kun je namelijk jezelf toestemming geven dat het ook oké is om soms niet de beste te zijn, voort te maken, enzovoort. Bij elke ‘stem’ kun je helpende gedachten formuleren, waar je ook naar kunt luisteren en handelen. Schrijf eens de voor jou helpende gedachten op.

Voorbeelden van stemmen en mogelijke ( ->) helpende gedachten zijn:

  • Wees sterk -> ik mag best om hulp vragen als ik het niet weet
  • Maak voort -> niet alles hoeft altijd gelijk te gebeuren
  • Wees de beste -> ik hoef en kan niet altijd alles weten

Oefen de komende maanden eens met het denken in helpende gedachten in plaats in belemmeringen en ‘moeten’!

3. Stel een vraag

Regelmatig betrap ik mezelf erop dat ik iets doe zonder dat iemand erom heeft gevraagd. Dat hoort bij mijn dienstbaar ingestelde aard, maar ik kom er soms door in de knel qua tijd en ik neem verantwoordelijkheden over. Herken je dit? Stel vaker een vraag!

Als iemand een heel verhaal heeft, kan jouw reactie een vraag zijn. Een vraag die heel vaak verhelderend werkt, is de vraag ‘Wat is je vraag?’ Je hoort soms impliciete vragen waarop jij gaat handelen. Door helder te krijgen of de ander wel een vraag stelt, hoef je niets anders te doen dan er naar te vragen. Hij wordt hierdoor duidelijk en jij kan afwegen wat jouw antwoord is en of jij wel een rol daarin kan en wil spelen.

Meer artikels over geluk & welzijn: