De Gentse regisseur Lukas Dhont (26) won op het filmfestival van Cannes de Caméra d’Or voor het beste regiedebuut. ‘Girl’ komt op 17 oktober bij ons in de zalen.

Eigenlijk heb ik Girl gemaakt voor een jongere versie van mezelf. Om mensen op het scherm te zien die het klassieke idee uitdagen van man/vrouw. Het is een film over een transgender meisje dat streeft naar perfectie: ze wil een elegante ballerina worden. De druk die ze zichzelf oplegt, is immens. Ik hou wel van de contradictie in haar verhaal. Enerzijds heeft ze een aversie voor haar eigen lichaam en tegelijk kiest ze voor een arena die hyperfysiek is. In onze maatschappij worden lichaam en gender aan elkaar gekoppeld vanaf de geboorte, maar dat werkt niet voor iedereen. Als kind was ik zelf heel verward over de termen vrouwelijk en mannelijk. Ik voldeed niet aan de verwachtingen die mensen hadden over jongens. Ik zag ook weinig voorbeelden van andere opties. Zo is de kiem ontstaan van het onderwerp dat in al mijn films belangrijk zal zijn.

Mijn ouders wilden bijvoorbeeld heel graag dat ik naar de scouts ging om een gevoel van samenhorigheid te ontwikkelen. Ze vonden het nuttig voor mijn opvoedingsproces. Maar het was een plek waar ik me totaal niet thuis voelde, het stond haaks op wie ik was. Die bruutheid paste niet bij mij, het was niet mijn arena. Ik hield er veel meer van om dansvoorstellingen te maken. Hilarisch hoor, hoe ik als kleine jongen voor de klas stond te dansen op Destiny’s Child. Ik werd gewaarschuwd dat ik daarmee moest oppassen, maar ik begreep eerst niet wat ze bedoelden. Pas daarna besefte ik dat het voor de andere kinderen heel ongemakkelijk moest zijn dat ik zo vrouwelijk was. Er ontstond een soort afstand tussen mij en de rest van de klas.

Lees verder op de volgende pagina

1 2
bekijk op één pagina

Meer straffe verhalen lees je hier: