Voel je je niet goed op je werk? Zo los je het op

Een van de belangrijkste uitdagingen op het werk naast je job zelf, is de omgeving waarin je je bevindt. Voor velen voelt een korte email, een koele blik of een oogrol van een collega of baas heel slecht. Het zorgt voor gevoelens van verwarring of afwijzing, waardoor je je slecht kunt voelen over het werk en misschien zelfs niet meer graag gaat werken. Amy Morin schreef het boek 13 things mentally strong people don’t do en verklapt hoe je kunt omgaan met een toxische werkomgeving.

Koude sfeer?

Het is gevaarlijk om je verbeelding te laten werken op kantoor, dus het eerste waar je op moet focussen, zijn je eigen gedachten. Als je baas je niet kiest voor een bepaald project of niet  bepaald vriendelijk is, kan dat zijn omdat hij/zij boos is en dat op een foute manier uit, maar het zou ook minstens 100 andere betekenissen kunnen hebben. Misschien heeft je baas veel stress op persoonlijk vlak of heeft hij/zij nog projecten waar je nog niet van op de hoogte bent. Niet onmiddellijk panikeren dus.

Merk je dat je baas een aantal weken kil doet of je wordt regelmatig uitgesloten, dan kun je een keertje polsen of alles oké is. Het is belangrijk om geen veronderstellingen te maken of beschuldigingen te uiten. Ga niet roddelen achter iemands rug, maar spreek je baas of collega zelf aan. “Kan ik even met je praten?” is al voldoende. Spreek je bezorgdheid uit en luister. Een confrontatie hoeft helemaal niet boos of agressief te zijn. Door even te praten kan de lucht geklaard worden, voel je je opgelucht en hopelijk beter over je werk.

Passieve agressie

Oogrollen maken, zuchten als je spreekt of sarcastische opmerkingen zijn vormen van passieve agressie. Vaak is het nuttig om je collega er op te wijzen. “Ik zag dat je met je ogen rolde toen je dacht dat ik niet keek. Is er iets waarover je wilt spreken?” Wanneer passieve agressors er op gewezen worden, verbetert hun gedrag vaak.

Zelf de oorzaak?

Let op, de manier waarop je denkt kan zorgen voor dat het Selffulfilling prophecy (Iets wat uitkomt dat je denkt dat het zo zal zijn) wordt. Denk je bijvoorbeeld dat je collega’s je niet leuk vinden, dan zul je je minder positief en collegiaal gedragen tegenover hen. Dit zorgt voor minder positieve reacties, die op er hun beurt voor zorgen dat het gevoel dat niemand je leuk vindt, wordt versterkt. Op die manier zou je wel eens gelijk kunnen krijgen. Voel je je slecht op het werk? Verzamel dan het bewijs achter die veronderstellingen. Vraag jezelf af of je niet bijdraagt aan het probleem. Als je niets onderneemt om het probleem op te lossen, zorg je zelf mee voor een toxische werkomgeving. Bedenk jezelf even, wanneer was de laatste keer dat je nog eens iets liefs voor je collega’s deed, een compliment gaf of moeite deed om de sfeer op de werkvloer te verbeteren?

Meer tips voor op de werkvloer:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content