Waarom je na het werk NOOIT je e-mails nog mag checken

Lise Milbou
Lise Milbou Lifestylejournalist

Oef, eindelijk thuis na een drukke dag op het werk. Beetje koken, strijken en dan: languit op de zetel liggen om tijdens jouw favoriete serie nog even je mails te checken. NIET DOEN. Dat laatste toch niet. Het kan je gezondheid schaden en wel om deze reden.

Ben jij het type vrouw dat zich altijd excuseert of twijfelachtig antwoordt op mailtjes? Zo maak je voorgoed komaf met die onzekerheid.

Werkuren blurren

Dat we op eender welk moment van de dag onze mail kunnen checken, heeft zo zijn voordelen. Als je een afspraak bent vergeten annuleren bijvoorbeeld, kan je ook van thuisuit jouw collega’s nog op de hoogte brengen. Maar die drang hebben om constant beschikbaar te zijn, doet meer slecht voor je gezondheid dan goed.

Smartphones en laptops zorgen er namelijk voor dat werkuren blurren waardoor de combinatie werk en privé uit balans dreigt te geraken. Een nieuwe studie, uitgevoerd door 3 Amerikaanse universiteiten, heeft zelfs aangetoond dat de druk om constant werkmails te beantwoorden slecht is voor je mentale gezondheid.

Werk-privé uit balans

E-mails zijn slecht voor je mentale gezondheid omdat het voor werknemers voelt alsof ze de werkruimte nog niet hebben verlaten. Door die constante connectiviteit raken ze psychologisch niet los van hun werkgerelateerde opdrachten,” schrijven de onderzoekers.

Ook bestaat er zoiets als ‘anticipatie stress’. Dat is de onrust die je voelt tijdens het wachten op een e-mail die je nog niet hebt ontvangen. Je blijft je outlook maar refreshen om meteen te kunnen antwoorden op een belangrijke mail van pakweg je baas.

Door die stress geraak je de balans tussen het werk en jouw gezin volledig kwijt. “Voldoening halen uit je werk-privé balans is belangrijk voor jouw individuele gezondheid en welzijn. De onmogelijkheid om die rollen gescheiden te houden kan leiden tot angst en depressie, afwezigheid en een lagere productiviteit.”

Right to disconnect

Als we die druk kunnen weglaten, zijn we allemaal een stuk gelukkiger. Neem een voorbeeld aan de Denen, die kloppen regelmatige uren en hebben de beste werk-privé balans ter wereld. De gemiddelde Deen werkt zo’n 33 uur per week. Ook in Frankrijk staan ze er goed op. Het parlement keurde daar onlangs een wet goed die ‘het recht om los te koppelen van je e-mails’ officieel mogelijk maakt.

Omdat we bij ons nog niet meteen zo’n wet in het vooruitzicht hebben, kan je alvast even zelf een out-of-hours e-mailban inlassen. Doe dit op z’n minst twee keer per week en je zal zien dat die balans snel weer op orde komt ;-)!

Zo voorkom je een burn-out

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content