Of je nu een huilende baby moet troosten of je piekert de uren weg… Een slaaptekort kan je behoorlijk van de kaart maken. Hoe je nu best recupereert van zo’n slechte nacht, ontdek je hier.

Na een slechte nacht is het verleidelijk om in bed te blijven liggen of om net liters energiedrank te drinken om de dag door te komen. Dat is geen gezond idee, wat je wel best doet, tippen we hier.

1. Start je dag met water

Liefst van alles wil je enkele koppen sterke koffie, maar de cafeïne maakt je eerder rusteloos dan actief. Start je dag liever met water of gemberthee.

2. Neem een frisse douche

Liefst van alles blijf je in bed liggen, maar dat is geen goed idee: je slaapritme raakt (nog meer) verstoord en vannacht lukt het je waarschijnlijk opnieuw moeilijk om uit bed te komen. Moeilijk om wakker te worden? Start je dag aan een rustig tempo en met een verkwikkende douche of een deugddoend bad.

3. Eet gezond

Als je slecht hebt geslapen, neig je naar ongezonde voeding. Helemaal niet vreemd, de kans dat je zin hebt in suikers en vetten, is heel groot. Het is wetenschappelijk bewezen dat een slaaptekort en overeten hand in hand gaan. Voor jezelf is het echter beter een gezonde maaltijd te kiezen: veel groenten en fruit bijvoorbeeld. Die geven je meer energie en vermijden de gekende suikerpiek en -dip.

4. Kom buiten

De zonlicht heeft een grote impact op je humeur en op hoe wakker je jezelf voelt. Kom dus zeker even buiten. Nog beter: maak een korte wandeling: daar kikker je van op.

5. Kom in beweging

Lichaamsbeweging is de uitgelezen manier om jezelf wat energie te geven. Daarom is het zo belangrijk niet te blijven liggen en Netflix te kijken, maar wel om te bewegen. Gewoon je huishouden doen, kan al voldoende zijn.

6. Zoek inspiratie

De kans dat je moeite hebt om jezelf te concentreren is groot. Af en toe een dagje is dat geen drama, maar je wilt natuurlijk liefst een alert brein. Zoek daarom inspiratie: lees een boek, luister een boeiende podcast of trek de natuur in om je hoofd net leeg te maken.

7. Zorg voor een planning

Een slechte nacht achter de rug? Als je een goede planning hebt, maakt het niet zoveel uit. Je weet exact wat je vandaag wilt bereiken en hoe je dat doet.

8. Doe dankbaarheidsoefeningen

Word jij somber als je te weinig geslapen hebt? Probeer dan te focussen op de leuke dingen. Probeer eens dankbaarheidsoefeningen: schrijf op waarvoor je dankbaar bent en waarom je trots bent op jezelf. Zo denk je meteen aan de dingen die je wel leuk vindt en een beetje extra zelfliefde is altijd een goed idee.

Meer tips om meer uit je dag te halen: