Orthomoleculair voedingsdeskundige Anne Marie Reuzenaar lanceerde onlangs haar nieuwste boek Natuurlijk! Langer Gezond. Daarin vertelt ze wat je kan doen om je huid zo lang mogelijk jong en rimpelvrij te houden. Dit zijn haar tips.

6 x anti-rimpel zonder crèmes

“Een gezonde huid heeft zuurstof en antioxidanten nodig,” zegt Anne Marie Reuzenaar. “Het is de taak van het bloed om deze belangrijke stoffen van binnenuit aan te voeren.” Je kan daarom best deze dingetjes eten en drinken om rimpels te voorkomen.

1. Eet vitaminen, mineralen en antioxidanten

Aangezien je huid van binnenuit gevoed wordt, is het belangrijk veel voeding te eten waar voldoende vitaminen, mineralen en antioxidanten inzitten. Dat betekent: groenten, fruit en verse kruiden.

2. Let op met suiker

Suiker stimuleert de afbraak van collageen waardoor je sneller rimpels krijgt. Dit wordt de vorming van AGEs genoemd. Eén van de redenen voor het ontstaan van rimpels en andere vroegtijdige verouderingsverschijnselen is versuikering. Dat is een proces waarbij suikers een binding aangaan met eiwitten. Dat kan zich zowel buiten als binnen het lichaam afspelen. Versuikering of het eten van voeding die versuikerd is kan een opstapeling van AGEs geven. En als dat gebeurt dan kun je eerder rimpels krijgen, stijf en stram worden en vaatproblemen krijgen.

3. Eet genoeg gamma-linoleenzuur

Gamma-linoleenzuur zit bijvoorbeeld in lijnzaadolie, borage-olie, haver en eierdooiers. Eet er voldoende van, want het verbetert de elasticiteit en de vochtbalans van je huid.

4. Drink voldoende water

Je huid heeft vocht nodig en daarom is het belangrijk om minstens anderhalve liter water per dag te drinken.

5. Stop met roken

Roken zorgt voor schade door vrije radicalen. Hierdoor zal je huid sneller verouderen. Er zijn meer en misschien wel belangrijkere redenen om te stoppen met roken, maar wil je er goed uit blijven zien, stop er dan mee.

6. Stimuleer je bloedcirculatie

Deze heeft niets met voeding te maken, maar is toch een belangrijke om mee te geven: zorg voor een goede doorbloeding. Beweging (in de buitenlucht) verbetert de doorbloeding, net als massage van de huid en afwisselend douchen met koud en warm water.

Meer anti-rimpel trucjes