Van ‘soap nails’ tot ‘lazy girl’-aesthetic: 16 x dit worden de grootste beautytrends van de zomer
Jawel: 2025 is volgens de bookmakers het jaar waarin we eindelijk beseffen dat een stralend gelaat niet begint bij een hydraterend serum of cosmetische ingreep, maar wel bij een gezonde levensstijl. Van zeepnagels tot ‘skin first’-make-up: aan deze beautytrends willen wij ons deze zomer wagen.
1. De no mascara look
Niet helemaal zeker of we hier in zullen meegaan, maar een mascaraloze look wordt steeds populairder in 2025. Niet toevallig aangewakkerd door TikTok, waar de nonchalante gen Z-esthetiek de toon zet. Het sijpelde zelfs door naar de catwalk, zagen we bij Dior en Cynthia Rowley. Het past dan ook helemaal in het plaatje van de minimalistische trend (net zoals de soap nails). Maar hoe draag je dat als je geen zestienjarig model bent? Visagiste Peggy Timmermans brengt raad: “Bij zoân âno mascaraâ-look is het mooi als er wat contrast in zit. Denk aan de âcold girl make-upâ, met blozende wangen, glossy ogen en een besachtige tint op de lippen. Of kies één focuspunt: een felle lip, veel blush, een glossy oogschaduw of een metaalkleurige eyeliner. Als je geen mascara draagt, dan valt dat extra op.” Er zijn wel enkele voorwaarden om het esthetisch te houden, meent Peggy: “Je wenkbrauwen moeten mooi verzorgd zijn, of ze nu voller of wat dunner zijn. Het is ook belangrijk dat je je wenkbrauwen krult voor wat definitie. Ik zou het niet aanraden bij korte, stugge wimpers.” Peggy vindt mascaraloos niet ideaal wanneer je veel last hebt van wallen, na een te korte nacht. “Breng met zachte hand een bronskleurige oogschaduw aan en zet je lippen flink aan met een bordeaux lipstick, bijvoorbeeld.” Kun je toch niet zonder mascara? Gebruik dan een bruine of wijnrode mascara voor een zachtere look.”

2. Soap nails
Hoewel uitbundige nail art nog steeds razend populair is, is er eindelijk een alternatief voor minimalisten en pragmatische beautyfans: soap nails. Perfect verzorgde, glanzende en korte nagels, in zachte tinten zoals beige, melkwit of babyroze. Altijd clean (vandaar de naam âsoap nailsâ) en afgewerkt met een glossy topcoat voor een frisse, luxe uitstraling. Bekende fans van deze subtiele, gesofisticeerde look zijn Victoria Beckham, Camila Cabello, Selena Gomez en natuurlijk Hailey Bieber. Het sluit naadloos aan bij de clean girl en vanilla girl aesthetic: moeiteloos elegant, past overal bij en vraagt amper onderhoud. Wat wilt een mens nog meer?

3. Cherry craze
Kersenparfums waren vorig jaar al populair, maar Pinterest voorspelt dat de âcherry vibeâ dit jaar zal pieken. (Donker) kersenrood wordt dit jaar een van de populairste make-uptinten. Vurig rood of bijna zwart, in een draagbaar transparante of statement matte finish.

4. Collagen banking
Huidverzorging draait anno 2025 niet alleen om hydratatie en antiaging, maar ook om het strategisch opbouwen van een reserve. âCollagen bankingâ is een strategie waarbij je collageenproductie actief stimuleert en beschermt, zodat je huid een âreserveâ opbouwt voor de toekomst. Dit helpt de zichtbare effecten van huidveroudering uit te stellen en de stevigheid van de huid langer te behouden. Het concept draait om een combinatie van behandelingen, huidverzorgingsproducten en voedingskeuzes die samen een synergetisch effect hebben. Collageen is de bouwsteen van de huid, een lijmvormend eiwit dat verantwoordelijk is voor de structuur, stevigheid en elasticiteit van de huid. Vanaf ons 25e levensjaar neemt de collageenproductie gestaag af, met een verlies van gemiddeld 1% per jaar. Vanaf de 40 begint dit proces te versnellen, wat leidt tot rimpels, verslapping en volumeverlies. Dat kun je afremmen, met esthetische ingrepen zoals microneedling, chemische peelings, therapieĂ«n met ledlicht, PRP (âPlatelet Rich Plasmaâ) en ultrasone golven. Ook huidverzorging speelt een rol met producten als retinoĂŻden, vitamine C en SPF (minimum factor 30). Ook peptiden en groeifactoren worden steeds vaker gebruikt, omdat ze werken als boodschappers, die het huideigen herstelvermogen van de huid activeren.

5. een opvallend haaraccessoire
Geen tijd of geen zin in een kappersbezoek? Leidt de aandacht af met een opvallend haaraccessoire. Op het lentedefilé van Dior in Parijs gespot, maar ook tijdens Londen Fashion Week bij Simone Rocha en Chopova Lowena.

6. Less is more
Minder is dit jaar absoluut meer, dat bewijzen zowel de nude-beautylooks op straat als die op de runway van grote modehuizen als Prada en Miu Miu. Weinig make-up en een natuurlijke look die unieke gelaatstrekken en petites taches de beautĂ© zonder âextra verfâ toch in de kijker zet, is favoriet voor de winter. Minimale input voor een maximaal resultaat? Wij zijn alvast mee in het verhaal.

Lees ook: âHier wil je heen: 4 x nieuwe beautyboetieks in Antwerpenâ.
7. ‘Skin first’-cosmetica
Dat echte schoonheid van binnenuit komt â en anders toch zeker begint bij een degelijke verzorging van lippen, huid, haar en schedel hebben beautybrands, samen met het grote publiek, stilaan begrepen. Eerder dan inzetten op zwaar dekkende foundation of dik aangezette wimpers, gaan ze voor zogenaamde ‘skin first’-cosmetica: producten die hun make-upfunctie, zoals het maskeren van oneffenheden of blozende wangen highlighten, met huidverzorging combineren.

Nyakio Grieco, co-founder van het inclusieve beautymerk Thirteen Lune, beschouwt ‘skin first‘-cosmetica zelfs als de belangrijkste beautytrend voor 2025: “Clean beautyproducten die naast duurzaam, ook nog eens tal van verzorgende en hydraterende ingrediĂ«nten bevatten, resoneren met het idee dat alles begint bij een gezonde en stralende huid dat vandaag zo in opmars is. De vorm waarin deze multitaskende cosmetica op de markt komt, is van een grote diversiteit: van serum-infused concealers tot foundation met SPF, exfoliĂ«rende lippenbalsems en blushes op basis van niacinamide. Elk type make-up kent tegenwoordig wel een huidverzorgende variant.”
8. Bold statements
Dat een natuurlijke nude-look zonder al te veel sporen van cosmetica een comeback maakt, wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor een paar opvallende statements. Naast donkere statementlippen in een opvallende tint rood, bordeaux, paars of zelfs zwart, doen ook statementogen het goed. Een persoonlijke favoriet op dat vlak: de reversed cat-eye waarbij niet alleen het verlengde van je buitenste ooghoek met een zwart lijntje wordt aangezet, maar dat van je binnenste ooghoek ook.

Nog meer op onze radar: kleurrijke oogschaduw. Van licht babyblauw tot donker- naar zilvergrijs neigend marineblauw of een vibrerend kobaltblauw: zo goed als elke tint blauw kan dit seizoen bekoren. Ook roze, oranje, geel en lila kunnen perfect door de beugel.
9. Holistische beauty: slaap en self-care
Dat schoonheid meer is dan het gebruik van de juiste skincare, is een inzicht dat in 2025 des te meer komt bovendrijven. Meer dan ooit zijn we ons bewust van de âholistische kernâ achter een gezond voorkomen. Een fris gelaat en een egale teint beginnen niet langer bij het vinden van het beste hydraterende serum, maar wel bij een gezond eet-en leefpatroon Ă©n bij een gezonde slaaphygiĂ«ne. Onder het mom âtherapeutic lazinessâ vervangen Gen Zâers hun uitgebreide 12-stappen-skincaretroutine dit jaar alvast door ânonchalanteâ self-care rituelen, waar veel ruimte is voor rust, mildheid en imperfectie. Jezelf te midden van een druk, vol en hectisch leven voldoende tijd gunnen om ook eens even niks te doen of om even helemaal geen doel na te streven, staat daarbij centraal.

Naast gezond eten, voldoende bewegen en je brein voldoende rust gunnen, stelt Gen Z een gezond slaappatroon dus voorop. Dat laatste begint met regelmaat: sta elk uur rond hetzelfde tijdstip op en ga ongeveer rond hetzelfde uur ook weer slapen. Zorg aan het einde van de dag voor een portie ontspanning om de dag af te bouwen en weer blauw licht in de slaapkamer. âs Ochtends neem je liefst een uurtje offline-tijd vooraleer je weer mails beantwoordt of door je sociale media-accounts gaat scrollen. Experten voorspellen ook een toename in zogenaamd âslaaptoerismeâ: een kort- (of lang)verblijf in een hotel waarvan de kamers of het wellnessaanbod zo geoptimaliseerd zijn, dat je er slaapt als een roosje.
10. Micro-makeup: plakparels en tattooâs
Voor wie van beauty, net als dat meestal bij mode het geval is, een veruitwendiging van zijn persoonlijke stijl en identiteit wil maken, zijn microaccessoires een dankbare trend. Van kleine metallic details tot opplakparels, minimalistische tattooâs of glittersproetjes: er is anno 2025 heel wat micro-makeup beschikbaar om je persoonlijkheid in de verf te zetten. Wat je precies onder ‘micro-makeup’ mag verstaan? “Kleine details die instant een speels, high-fashion randje toevoegen aan elke look zonder dat je geavanceerde vaardigheden nodig hebt,” legt beauty-expert Jenny Qian uit aan Real Simple.

Een verlangen dat door de eenheidsworst van onze snel voortdenderende kapitalistische wereld en door sociale media nog wat wordt vergroot. “Sociale media stimuleren de nood om je van het gros te onderscheiden, omdat mensen op die kanalen zoek zijn naar manieren om op te vallen in een zee van content, maar tegelijkertijd hun routines wel snel en toegankelijk willen houden.”
11. De ‘lazy girl’-aesthetic
Vorig jaar zagen we grunge weer een moment beleven. Ook anno 2025 blijft stoer en anti-establishment een mood, al mag die vandaag wel met een zachter randje komen. De zwaar met kohlpotlood aangezette smokey eyes, dissidente piercings en heftig opgeknipte coupes, laten we voorlopig achterwege. Die vervangen we door een nonchalante cool girl-look die opzettelijke imperfectie nastreeft en daarmee alle torenhoge schoonheidsidealen van het moderne westen met een ostentatieve zorgeloosheid een schop onder de kont wil geven.

Voor onze huid en make-up betekent dat: een revival van glass skin-glosses en balsems die je huid een gezond glans geven, in combinatie met een matte finish die er niet alleen voor zorgt dat er een nonchalante effortless chic ontstaat, maar die ook zo makkelijk is in gebruik, dat je âs ochtends ook letterlijk zonder al te veel inspanning de deur uit kunt.

Voor je haar betekent de ‘lazy girl’-aesthetic dan weer zoveel als een heropleving van de op-en-top nonchalante en tomboy-achtige ‘out of bed‘-coupes. “Werkt het best bij dun, lang, stijl en zelfs licht futloos haar dat je met een minieme hoeveelheid haarspray een licht warrige look bezorgt”, legt Qian uit. “Natuurlijke krullen laat je ook gewoon hun natuurlijke leven leiden zonder die al te veel te bewerken met intomende producten, haardrogers of extra krulijzers.”
12. Kopje bij de koffie
Over âMocha Mousseâ, Pantoneâs kleur van het jaar, was al veel te doen. Volgens de experten bij het Pantone Color Institute zelf zou de kleur comfort, troost en warmte uitstralen dankzij de associaties met cacao, chocolade en koffie. Stemmen op sociale media klonken dan weer iets minder mild: âPantone making the colour of the year literal âshitâ is a little too on the noseâ, zo klonk het, waarmee sceptici wilden verwijzen naar de gelijkenis tussen âmocha mousseâ en⊠nu ja, shit dus. Amper een paar weken ver in 2025 en de experten lijken dan toch gelijk te krijgen: het rustgevende en kalmerende effect van een bruin kleurenpalet slaat aan in de beautywereld. Van een chocoladebruin laagje nagellak tot cappuccino-kleurige oogschaduw of de op goud- en bruintinten gebaseerde ‘latte look‘ van celebs als Hailey Bieber, Sofie Richie, Kendall Jenner en Zendaya: bruin is plots overal.

Wat de warme trend een extra duwtje in de rug geeft, is dat het subtiele kleurenpalet goed matcht met elke look en bovendien elk huidtype flatteert. “Voor iedereen is er wel een âtintâ bruin die werkt. Bovendien is de ‘mocha mousse’-trend de ideale passe-partout voor iedereen die zân make-uproutine graag wat zou vereenvoudigen: zo goed als elke tint in je palet kan immers vervangen worden door een tint bruin”, legt Qian uit.

Ook wat ons haar betreft, zetten we dit jaar in cappuccino, bronde en latte. “De kleur die volgens mij het vaakst gevraagd gaat worden in de salons, is cinnamon brunette“, zegt Nicole Kahlani, haarstylist bij Hershesons Fitzrovia. “Deze kleur is vooral gegeerd bij mijn blonde klanten die graag de overstap naar brunette zouden maken. Essentieel bij die overgang is om in het bruin een goudtint te behouden en zeker geen koper of rood toe te voegen, want dat kan voor mensen met een natuurlijk blonde haarkleur al gauw wat hard overkomen.”
13. Metallic minimalism
Naast opvallende statementlippen en ogen in een frisse tint blauw, doen ook metallics het deze winter goed. Zij het liefst wel in een vrij minimalistische vorm. Ga aan de slag met zilverkleurige oogschaduw of met foil fix. Breng die laatste liefst aan in een licht geschakeerde vorm waar zeker naar de uiteinden toe wat textuur of reliëf in zit. Nog te veel van het goede: ga dan voor een eenvoudige metallic cat-eye.

14. AI en skincare op maat
De opmars van AI-gedreven beautyroutines begon vorig jaar al toen Gen Z plots steeds vaker gebruik begon te maken van Artificial Intelligence-tools, zoals ChatGPT, om gepersonaliseerde huidverzorgingsroutines te creĂ«ren zĂłnder daarvoor per se een afspraak bij de dermatoloog te moeten boeken. Een paar van de grootste spelers binnen het dermatologisch verantwoorde beautylandschap, zoals La Roche-Posay of Clinique, maken al gebruik van AI voor huidanalyses of productaanbevelingen. Een innovatieve techniek die Grieco in de toekomst alleen maar ziet toenemen: “AI gebruiken om consumenten meer kennis te laten vergaren over hun huidtype en de persoonlijke noden van hun huid, is niet alleen makkelijk en slim, het biedt ook nog eens heel wat opties voor klanten om heel efficiĂ«nt Ă©n doeltreffend met skincare aan de slag te gaan.”

Bovendien kan AI niet alleen helpen de juiste producten makkelijker tot bij de juiste gebruiker te brengen, het kan ook helpen om meer inzicht te verwerven in belangrijke zaken als het microbioom, de huidbarriĂšre en de technologie die daaraan gekoppeld kan worden om beide gezond te houden. “AI gedreven beauty is zowel vanuit klinisch oogpunt, als vanuit dat van een efficiĂ«nte aanpak en doeltreffendheid een echte gamechanger”, zo klinkt het bij Grieco. “Heel interessant, tenminste: zolang deze merken op de markt komen met een ethisch doel voor ogen en met een echte, authentieke bestaansreden: namelijk, de wetenschappelijke kennis rond skincare vergroten en op een makkelijke manier personaliseren.”
15. Seventies haarcoupes
Wat je haar betreft, grijpen we dit jaar weer terug naar het verleden. Naast nineties coupes, die vaak in één adem met een rebelse âbratâ-look komen, doet ook seventies haar het weer goed. Dat laatste zou natuurlijk weleens iets te maken kunnen hebben met ons verlangen naar effortless en nonchalant: een ideologie die in de jaren zeventig hoogdagen beleefde.

De coupes die ons vandaag het meest aantrekken zijn wavey bobs, nostalgische shags en bangs in alle soorten en maten. “De meest gevraagde looks in het salon op dit moment, zijn curtain bangs Ă la Jane Birkin, ChloĂ©-achtige meisjeslengtes, handgedroogde shags en natuurlijke coils”, zegt Ruby Hammer, visagiste en schoonheidsexpert. “De jaren zeventig draaiden helemaal om het achterlaten van de gepolijste perfectie van de jaren zestig en het omarmen van een laid-back, ontspannen look. Iets dat zich vandaag duidelijk herhaalt: tijd besteden aan styling en intensieve blow-outs is niet meer nodig, een beetje âin model brengenâ of ‘zorgen voor textuur’ met een beperkte hoeveelheid haarproduct of spray, volstaat.”

“Iets dat zich trouwens ook doortrekt in onze make-uproutine: “Houd je huid liefst semi-mat en laat één tint centraal staan voor een monochrome vibe. Producten die je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken, zijn perfect om deze look neer te zetten: breng bijvoorbeeld een streepje lippenbalsem ook aan als blush Ă©n als lichte tint op je oogleden. Afmaken met een klein laagje mascara is ook anno 2025 natuurlijk nooit verkeerd.”
16. Van face naar body
Van kalmerende serums op basis van niacinamide tot diep hydraterende en beschermende crÚmes met hyaluronzuur: als het op de verzorging van ons gelaat aankomt, zoeken we al jaren naar de meest heilzame ingrediënten. 2025 wordt het jaar waarin we eindelijk inzien dat niet alleen ons gezicht die nauwgezette verzorging verdient, maar de rest van ons lichaam ook. Bodycare en lichaamsverzorging die inzet op dezelfde huidbevorderende ingrediënten als die in de skincare voor ons gezicht, raken eindelijk mainstream ingeburgerd. En waar het cliënteel om vraagt, daar gaat ook de beauty-industrie uiteraard steeds meer naar op zoek.

Grieco van Thirteen Lune is alvast enthousiast over de trend: “Ik ben mijn carriĂšre en label begonnen met bodycare, dus ik ben heel blij dat dit soort producten ook eindelijk de aandacht van de massa te pakken heeft. We beseffen steeds beter dat onze huid, en dus ook huidverzorging, niet stopt bij ons gezicht. Omdat dat wel lange tijd zo geweest is, heeft de wetenschap achter de beauty-industrie op dat vlak natuurlijk nog wat werk voor de boeg: welke ingrediĂ«nten werken best om de gezondheid van onze huid overal hoog te houden? Hoe pak je huidveroudering aan op die delen van onze huid die zich niet in ons gezicht bevinden? Dat soort dingen.”
“Door die shift in mindset duiken ook steeds meer merken op die specifiek inzetten op bodycare. Een topproduct op dat vlak vind ik de Dezi Skin Body Gloss van Desi Perkins: het is superhydraterend en het geeft je huid die befaamde âglass skinâ-look, niet alleen in je gezicht, maar over je hele lichaam.”
Meer beauty:
Tekst: Sofie Albrecht & Hanne Vlogaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier