Dinsdag 4 juli was een dag die de Chanel-geschiedenisboeken inging. De voltallige mode- en beautypers zat front row, Karl Lagerfeld trok z’n glitterpakje aan en Pharrell Williams en Katy Perry kwamen de boel wat entertainen op dé launch der launches van het jaar: het Gabrielle parfum van Chanel.

Het jaar van Gabrielle

Chanel heeft er dus een nieuwe parfumbaby bij, de eerste sinds 15 jaar geleden Chance het levenslicht zag. Helemaal in lijn met het Gabrielle-jaar – Chanel lanceerde onlangs nog deze prachtige Gabrielle it-bag – heet ook hun gloednieuwe geur ‘Gabrielle’, vernoemd naar de dame achter het huis Gabrielle ‘Coco’ Chanel.

De nieuwe rieker is elegant, vrouwelijk en heeft volgens de parfumeurs het rebelse karakter van Gabrielle. Kijk even mee wat ze daarmee precies bedoelen:

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Een rebels parfum?

Een eigenzinnig parfum met het karakter van Gabrielle? Dan verwacht onze parfumdokter Sofie Albrecht iets ongewoons, een ‘karaktergeur’, iets met hout of leer, bijvoorbeeld. “Maar Gabrielle blijkt een stralend boeket van witte bloemen te zijn. Het parfum is elegant, vrouwelijk en ligt bijzonder aangenaam in de neus. Maar eigenzinnig? Niet echt,” vindt Sofie.

Voor het design van de flacon volgde Sylvie Legastelois, artdirector bij Chanel, haar eigen weg. Ze ontwierp een lichte flacon in heel dun glas. “Gabrielle is de essentie van Chanel. Dus wilde ik ook het ontwerp tot de essentie terugbrengen, zo uitgepuurd mogelijk,” legt Legastelois uit. Ze ontwierp een vierkant model, dat een beetje naar het midden inzinkt. Het geeft een dégradé kleur aan de jus én een lichteffect, wat het gevoel van een zonnig parfum benadrukt. De kleur van het flesje zelf is lamé, iets tussen zilver en goud, en speelt met het licht waardoor hij steeds een andere indruk geeft.

In de winkel

Vanaf 19 augustus is Gabrielle in zeer gelimiteerde oplage verkrijgbaar via de e-boetiek van Chanel. Vanaf 1 september is het flesje in de parfumerie te koop. Je koopt er een van 50 ml aan € 103 en eentje van 100 ml aan € 146.

Het gezicht voor de campagne? Dat kon je al raden: Karls lieveling Kristen Stewart, natuurlijk. Hieronder nog met lange lokken, die ze onlangs inruilde voor een kortgeschoren coupe.

Meer Chanel-nieuws