Interview met Raymond Cloosterman, oprichter van Rituals: “Ik heb met mijn kinderen heel wat rituelen”

Lise Milbou
Lise Milbou Lifestylejournalist

Wat begon in een klein keldertje langs de Amsterdamse gracht is nu, 20 jaar later, een kanjer van een lifestyle brand. Wij strikten een tête-à-tête met Raymond Cloosterman, oprichter en CEO van Rituals.

Interview met Raymond Cloosterman

Rituals draait rond rituelen, heb je er zelf?

Ik ben als klein jongetje opgevoed door mijn moeder, mijn vader is vroeg gestorven. Ik ben opgegroeid met het idee dat je in’t leven zelf de slingers op moet hangen, dat geluk in kleine dingen zit en niets met geld te maken heeft. Ik ben dan ook een man van rituelen. Ik douche bijvoorbeeld elke ochtend twee minuten ijskoud. Op het moment zelf niet heerlijk maar achteraf zeker wel, het is een mentale en fysieke wake-up call.

Als ik heel hectische dagen heb, doe ik met de kinderen thuis een klein ritueeltje. Om tot rust te komen en al het blauwe licht van televisie en smartphone te compenseren, kijk ik twee minuten met hen in een brandende kaars. Het brengt je hersenen tot rust waardoor je sneller in een betere slaap komt, iets wat ik ooit van een collega heb geleerd. Als we op reis een kerkje zien, gaan we trouwens ook altijd even naar binnen om er een kaarsje aan te steken. Dan nemen we allemaal een paar minuten tijd voor onszelf om aan iemand te denken of te reflecteren over iets dat we beter kunnen doen.

Tot slot ben ik natuurlijk heel vaak op reis omdat we internationaal aan een weg timmeren. Of ik nu in Tokyo, New York of een andere wereldstad ben: ik ga steeds rond 6u30 joggen, leuk om zo’n stad te zien wakkerworden.

Hoe belangrijk zijn geuren voor jou?

Het succes van Rituals zit in z’n filosofie: even een stapje terugzetten, wat rust gunnen aan jezelf. Geur is daarbij een belangrijke component. Je kan verliefd worden op de buitenkant, op de verpakking. Maar geur blijft bij je, het zit voor goed in je hoofd en in je hart. Ik heb het geluk vanaf dag één te mogen samenwerken met een paar van de allerbeste parfumeurs ter wereld, die van Firmenich in Parijs en Genève. Zij weten elke keer weer bijzondere geuren neer te zetten.

Wat is jouw favoriete Rituals geur?

The Ritual of Sakura is de geur die bij het grote publiek in de smaak valt; het is onze best verkochte lijn. Hoewel de mensen daar helemaal gek op zijn, heb ik er persoonlijk niks mee. Ik vind de geur van de Amsterdam Collection, The Ritual of Karma en The Ritual of Hammam zelf heel mooi.

Welke Rituals producten gebruik je zélf?

Ik gebruik uiteraard veel producten van Rituals maar test ook regelmatig die van de concurrent, om bij te leren en te ontdekken. Het uitgangspunt blijft iets te ontwerpen dat jezelf en je vrienden ervan overtuigt nooit meer iets anders te proberen. Onze scheercrème vind ik bijvoorbeeld bijzonder, het is een heel nieuwe manier van scheren. Je schuimt je gezicht in zonder water, gebruikt je mesje en hebt nooit meer last van irritatie. Het combineert eigenlijk een scheerzeep met een verzorgende crème. Ook de natuurlijke gezichtsverzorging uit The Ritual of Samurai gebruik ik elke dag.

Jullie hoofdkantoor ligt nog steeds in Amsterdam, waar kom jij helemaal tot rust in de drukke hoofdstad?

Ons hoofdkwartier op de Keizersgracht heeft een mooie binnentuin. Midden in de hectiek van de stad ga je ernaartoe en hoor je niets, alleen maar vogeltjes. Toen we nog in de Kalverstraat (de drukste winkelstraat van Amsterdam) ons kantoor hadden, ging ik vaak naar een verborgen kerkje, middenin het geweld van de winkelstraat (als je van de Dam komt rechts). Ik ging er 1 of 2 keer per week 5 minuutjes naar binnen om even tot rust te komen, na te denken en een kaarsje te branden. Verder hebben we met ons kantoor een bootje waarmee we geregeld door de grachten varen met een flesje wijn. Heerlijk om zo door Amsterdam te toeren ’s avonds!

Hoe zien de toekomstplannen van Rituals eruit?

Toen ik twintig jaar geleden begon, liet ik me inspireren door de oude verhalen en ingrediënten uit Azië. Er valt heel wat moois te ontdekken en ze kijken met zoveel respect naar het verleden én leren er ook uit. Iets wat we in onze Belgische en Nederlandse weggooimaatschappij weleens durven vergeten. Nu we in Europa succesvol zijn en nog steeds hard groeien, is het moment gekomen waarop we ook andere werelddelen stapje voor stapje willen veroveren. Daar hoort Azië ook bij. We waren best nerveus in het begin want koppelen oude verhalen uit Azië aan Westerse normen en technologie. Maar er wordt goed op gereageerd, ze vinden het zelfs leuk dat hun oude (soms vergeten) verhalen ook daar weer tot leven komen. Ze vinden onze parfums bovendien heel mooi en vernieuwend omdat ze heel ingetogen en subtiel zijn, dat is iets wat ze daar niet hebben. We startten in Hongkong en verkennen stapje voor stapje de regio. Het is ons volgend examenproject de komende 10 jaar.

Scoor 15% korting bij Rituals

Zin in een selfcare avond mét de bijhorende Rituals beautyproducten. Daar helpen wij bij Feeling je maar al te graag mee, daarom vind je in het juninummer van Feeling naast een portie leesvoer ook een kortingskaart waarmee je 15% korting krijgt op het hele Rituals-assortiment.

De kaart is zowel te gebruiken in de winkels zelf (binnen de aangekondigde openingstijden) als online. Haal dus snel onze gloednieuwe Feeling in huis en krijg 15% korting bij het shoppen! Wat wil je nog meer?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content