Huidverzorging is persoonlijk, dat staat vast, en omdat je door de bomen het bos vaak niet meer ziet, besloot Routinely te hulp te snellen. Het gloednieuwe Belgo-Nederlandse skincare label lanceerde zo’n 3 weken geleden en fungeert sindsdien als persoonlijke online beauty-expert met 13 serums die op je huid zijn geschreven. Wilden wij wat meer over weten!

Routinely: een datagedreven app en serums op maat

Onze huid is geen statisch gegeven maar wordt beïnvloedt door voedingsgewoonten, onze dagelijkse omgeving, slaappatroon, hormoonbalans… Dat weet ook Routinely en precies op deze groeiende behoefte aan gepersonaliseerde verzorging speelt het online label in. “We moeten onze traditionele denkwijze over skincare heroverwegen,” zegt Charlotte Van Loock, medeoprichter en CMO bij Routinely. “Onze huid is geen passief canvas dat onaangeroerd blijft door veranderende omstandigheden.” Feeling zoomde met Charlotte om na te gaan hoe Routinely daarbij precies te werk gaat.

Waarom hadden mensen volgens jou nood aan zo’n online beautyexpert?

“Enerzijds denk ik dat we ons steeds meer bewust worden van onze huid en het effect van sommige keuzes. De pandemie heeft dit vast ook versneld. Anderzijds hebben we steeds meer nood aan personalisatie en willen we op dit vlak geïnformeerde keuzes maken. We willen ons bewust zijn over wat we precies gebruiken en waarom. Skincare is en blijft een complexe materie. Zélfs al ben je enorm toegewijd en pluis je dagelijks het internet uit en ga je langs apothekers om jezelf goed te informeren, dan nòg ben je niet zeker of iets voor jou specifiek ook zal werken. Precies daarop speelt Routinely in: wij verspreiden gespecialiseerde kennis op een brede maar toch persoonlijke manier dankzij technologie die zich aan verschillende variabelen kan aanpassen.”

Hoe werken de website en app dan precies?

“Je downloadt de app of surft naar de website en vult een vragenlijst in. Die gaat verder dan ‘heb ik een droge huid, heb ik vaak last van onzuiverheden…’ want kijkt ook naar hormonale schommelingen, je leefomgeving, levensstijl… Je huid is een levend orgaan en is niet elke dag hetzelfde, zo’n holistische benadering op skincare vinden wij dan ook nodig.”

Welke vragen worden er zoal gesteld?

“De vragen zijn opgedeeld in verschillende modules en vertrekken vanuit de huid. In een eerste module peilen we naar hoe de conditie van je huid vandaag is en wat je wil bereiken. Hier gaat de klant bepaalde dingen specificeren, denk aan acne, wallen, couperose, fijne lijntjes… Als je wil, kan er via locatietracking ook nagegaan worden hoe het is gesteld met de pollutie rond jouw woonomgeving. In een andere module peilen we naar de levensstijl. Sport en zweet je bijvoorbeeld vaak, dan vraagt dit een specifieke verzorging. Een laatste module doet onderzoek naar je eetgewoontes. Als mensen het antwoord niet meteen weten op een vraag, helpen informatiefiches je op weg. Als de consument toch nog met vragen zit, kan hij of zij ons steeds bellen of een mailtje sturen. We spenderen veel tijd aan het juist begeleiden van ieder die daar behoefte aan heeft.”

Wie krijgt de consument dan aan de mail of lijn?

“We opereren vandaag uit ons hoofdkantoor in Amsterdam met 10 collega’s uit verschillende branches én landen. Voor de creatie van de intelligentie achter de serumaanbevelingen, werkten we op onafhankelijke basis samen met dermatologen, journalisten en skincare experten. Ook de hulp van Beiersdorf, één van onze investeerders, komt natuurlijk als gelegen; ze hebben zoveel knowhow rond beauty.”

Vanwaar de keuze om – in de eerste fase – énkel serums aan te bieden?

“We kozen bewust voor serums omdat dit het meest pure en krachtige cosmeticamiddeltje is binnen skincare. De consistentie is vloeibaar en heeft weinig bewaarmiddelen nodig plùs de actieven blijven in hogere concentraties behouden. Het zijn echt doelgerichte serums en transparantie is daarbij belangrijk. Wij bevelen enkel aan wat écht voor jou werkt. De personalisatie stopt dan ook niet op het moment van verkoop. Integendeel, daar begint het eigenlijk pas. Door middel van regelmatige check-ins met de consument verfijnen we zijn of haar serumroutine verder, zodat we samen slimmer worden.”

Elk serum heeft naast een naam ook een eigen nummer; waarvoor staat die?

“In tegenstelling tot wat heel veel mensen denken, staat het nummer niet voor de volgorde waarin je de producten moet smeren. Het nummer heeft eerder een symbolische betekenis waarvoor we ons verdiepten in de Numerology-leer. We vonden dat dit een extra betekenis gaf aan de naamgeving.”

Wat zit er zoal in de serums?

“Elk serum is telkens samengesteld uit één zeer krachtig actief hoofdingrediënt, denk aan niacinamide, hyaluronzuur, retinol maar ook veelbelovende nieuwkomers als reishi fungus, bakuchiol en pompoen-enzymen. De formules combineren het beste van de natuur met het beste van de wetenschap en zijn clean, efficiënt en transparant.”

Hoeveel serums worden er aanbevolen?

“We raden telkens 2 à 4 serums aan die je op verschillende momenten doorheen de dag smeert. In de app wordt mooi aangegeven welk serum je ‘s ochtends of ‘s avonds smeert en als welke stap in je routine. Belangrijk daarbij is dat onze serums een toevoeging zijn aan jouw dagelijkse verzorging. De absolute basis zijn jouw eigen cleanser en moisturizer. Binnenkort zullen we ook peilen welke producten dit juist zijn en ooit komen we waarschijnlijk ook met eigen reinigers en crèmes.”

Zo’n serum, wat kost dat precies?

“Voor elk serum betaal je een vaste prijs van € 29,90. Nu krijg je op de eerste bestelling meteen ook een korting van 10%. Democratisch dus en dat is bewust: volgens onze filosofie hoeft premium skincare absoluut niet duur te zijn!”

Sunday Exfoliating Serum – 81

Awakening Ferment Eye Serum – 76

Multi-Molecular Weight HA Serum – 48

Everyday Exfoliating Serum – 86

Barrier Boost B3 Serum – 13

360° Azelaic Acid Serum – 07

Golden Vitamin C Serum – 05

Reset Bakuchiol Serum – 03

Microbiome Balance Serum – 02

Soothing 5-plant Extract Serum – 06

Regenerating Retinol Serum – 18

Tone-Evening Tranexamic Acid Serum – 27

Detox + Defense Algae Serum – 15

Meer beauty