Van Chanel N°5 tot Miss Dior: modehuizen en hun iconische parfums

Sofie Albrecht

Steeds meer modehuizen herlanceren vergeten klassiekers of creëren gloednieuwe geuren die teruggrijpen naar hun welriekende erfgoed.

Parfum was ooit het eerste ‘toegankelijke’ luxegoed dat modehuizen aanboden aan een breder publiek. Paul Poiret wordt vaak genoemd als de pionier: hij lanceerde als eerste modeontwerper een parfumlijn, ‘Les Parfums de Rosine’. Ironisch genoeg droeg het dus niet zijn eigen naam – een gemiste kans, eentje die Coco Chanel niet zou laten liggen. Haar legendarische ‘Chanel N°5’ is intussen al meer dan een eeuw oud en nog steeds springlevend. Ook andere creaties zoals ‘Cuir de Russie’ en ‘N°18’ kregen bijna twintig jaar later een herlancering in de exclusieve lijn ‘Les Exclusifs de Chanel’. Een slimme manier om het vakmanschap en de rijke geschiedenis van het huis te onderstrepen.

Een duik in de geschiedenis van modehuizen en hun iconische parfums

Van Nina Ricci tot Givenchy: hetzelfde jasje, een nieuwe geur

Sommige merken kiezen ervoor om de namen van hun iconen opnieuw te gebruiken, zij het voor heel andere, modernere geuren. Zo werd ‘Nina’ van Nina Ricci heruitgevonden als een zoetbloemige geur, gericht op millennials. ‘Miss Dior’ begon in 1947 als een groene chypre en werd een zeventigtal jaar later een veel bloemigere geur. Givenchy gebruikte de naam ‘L’Interdit’ – het parfum dat oorspronkelijk gecreëerd werd voor Audrey Hepburn in 1957 – voor een nieuwe, oostersbloemige creatie die sinds 2018 op de markt is.

Van Balmain tot Balenciaga: een welriekende comeback

Andere huizen pakken het grondiger aan: ze halen alles van de markt en beginnen met een schone lei aan een nieuw verhaal. Balmain herlanceerde zichzelf met ‘Les Éternels’, een collectie van acht geuren waarvan de helft is gebaseerd op iconen uit het verleden, zoals ‘Vent Vert’, ‘Ivoire’, ‘Ébène’ en ‘Carbone’. De V-vormige flacons verwijzen naar het etiket van de eerste parfumflacons van Balmain en hebben een dop met het ‘PB’-monogram, geïnspireerd op het ‘Labyrinthe’-motief uit 1970.

Klassiekers onderstrepen het vakmanschap en de rijke geschiedenis van het huis

Ook Rabanne liet zich leiden door zijn eigen DNA. De rechthoekige flacons van de exclusieve lijn ‘La Collection’ verwijzen naar ‘Calandre’ (1969), het eerste parfum van het huis. Met metalen accenten en het ‘Huit’-motief – een knipoog naar Rabannes couture uit de jaren tachtig – onderstrepen ze de link tussen heden en verleden.

Balenciaga pakt het groots aan met een collectie van tien geuren die allemaal teruggrijpen op het erfgoed van oprichter Cristóbal Balenciaga. Een van de blikvangers is ‘Le Dix’, oorspronkelijk uit 1947, nu opnieuw uitgebracht met een formule en flacon geïnspireerd op het origineel. Met zijn poederige violetnoten sluit de geur perfect aan bij de huidige gen Z-obsessie met vintage parfums, zo meldde Glamour UK recent nog.

Nina Ricci: een artistieke draai

Bij Nina Ricci gaf creatief directeur Harris Reed een artistieke draai aan het erfgoed. Geïnspireerd door de mythologie – een fascinatie van Robert Ricci, de zoon van de oprichter – creëerde hij ‘Venus’, vernoemd naar de Romeinse godin van liefde, schoonheid en vruchtbaarheid. Ricci stond bekend om zijn prachtige flacons; het moest ook nu spraakmakend worden. De twee vergulde schelpen rond een glazen fles zijn duidelijk geïnspireerd door De Geboorte van Venus, het beroemde schilderij van Botticelli. De art-decovibe is geen toeval: het was de stijlbeweging die de parfumerie haar hoogdagen schonk, en waarbij kunst een plek had naast commercie.

parfums
Beeld: Wout Hendrickx

Meer beauty

Partner Expertise

Commerciële boodschap