Oh, ja hoor: wij houden van de zomer! Het kwik dat gradueel stijgt tot halverwege de rij van 30, door de stad struinen met enkel een losse zomerjurk om het lijf, na het werk toch nog even verkoeling zoeken op een schaduwrijk terrasje bij een exotische cocktail – of voor wie er de kans toe heeft: een dagje heerlijk pootje baden aan zee… we zouden het slechter kunnen treffen, toch?

Een deeltje van ons lichaam dat het echter niet altijd zo begrepen heeft op die ‘zon-zee-strand’-modus, is ons haar. Want, weten we wanneer het op smeren, hydrateren en beschermen aankomt, daar voor onze huid vaak wel weg mee, ligt dat voor onze kruin toch een beetje anders.

Hoe zorgen we er eigenlijk voor dat ons haar net zoals onze huid optimaal beschermd wordt tegen de zon? Vragen hogere temperaturen ook om een aangepaste haarverzorgings-routine? En hoe houden we ook ons haar optimaal gevoed en gehydrateerd?

Hier alvast een paar tips op een rijtje!

1. Vergeet die hoofdhuid niet…

Gezond haar, begint bij een gezonde hoofdhuid: dat stukje huid is immers dé plek waar onze haarwortels verankerd zitten, en dat is dan weer het stuk dat verantwoordelijk is voor hoe dof of hoe glanzend gezond onze haardos erbij ligt. Kies dan ook voor een shampoo die inspeelt op de specifieke noden van je hoofdhuid.

Veel zon, zee(zout), chloor van het zwembad én warme temperaturen zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat je hoofdhuid erg droog en zelfs geïrriteerd raakt. Om je hoofdhuid ook in de warmste zomermaanden in balans te houden, kies je dan ook best voor een milde shampoo op basis van natuurlijke ingrediënten zoals bijvoorbeeld aloë vera, een bestanddeel dat de huid kan vitaliseren en hydrateren.

2. Wassen? Ja… maar niet té vaak

Wie dacht dat ze door de zon en droogte best een extra wasbeurtje per dag zou inlassen, heeft het mis: je haren elke dag wassen is ook in de zomer niet meteen een goed idee. Wie elke dag wast, riskeert immers het beschermende vetlaagje (sebum) van de hoofdhuid te verwijderen.

Wél een goed idee is het je haren te wassen wanneer je in zee of in het zwembad bent gedoken: wassen is nodig om restjes zeezout of chloor te verwijderen. Rek voor het wassen bovendien voldoende tijd uit: geef je hoofdhuid bij tijd zelfs een deugddoende massage mee. Dat is niet alleen ontspannend, het zorgt er ook voor dat de actieve bestanddelen die in je shampoo en conditioner zitten de tijd krijgen om in te werken.

3. Rubben en scrubben!

Na het zwemmen of een bezoekje aan het strand, kan ook een scrub een goed onderdeel zijn van je haarverzorgings-routine. De grove textuur van een scrub zorgt er immers niet alleen voor dat dode huidcellen worden verwijderd – zodat er meer ruimte is voor de huid om alle verzorgende bestanddelen van je shampoo en conditioner op te nemen – maar kan bovendien ook achtergebleven restjes product en – in de zomer restjes zand en zeezout – verwijderen.

Enkel wie last heeft van een erg droge en snel geïrriteerde huid, laat het scrubben beter achterwege. Eén maal per week een degelijke scrub aanbrengen, is bovendien zeker voldoende voor iedere huid.

4. Maskers en kokosolie voor extra hydratatie

Om je hoofdhuid na dagen van volle zon wat extra voeding te geven, kan je er na het wassen en scrubben bovendien ook nog een extra verzorgend masker opzetten: zo’n masker doet eigenlijk met je hoofdhuid wat een moisturizer doet met je gezicht of body.

Ook je hoofdhuid en lokken intens voeden voedoen met een olie of een speciaal daarvoor ontwikkeld serum, is – zéker in de zomer – een goed idee. Wie geen zin heeft om dure aankopen te doen, kan trouwens ook gewoon z’n toevlucht nemen tot kokosolie: die hydrateert je haar immers niet alleen intens, het geeft je uitgedroogde haardos bovendien ook terug een stukje vitaliteit, glans en veerkracht!

5. Bescherm ook je haar tegen de zon

Net zoals we er niet aan denken om een dagje te gaan ‘strandliggen’ zonder een degelijke zonnecrème in onze strandtas, kan je beter ook je haren niet aan al te veel UV-stralen blootstellen. Schaf naast een aangepaste zonnecrème, daarom ook een haarverzorgingsproduct met een goede beschermingsfactor aan. Naast UV-filters bevatten goede zonneblokkers voor de haren trouwens ook vaak herstellende antioxidanten en siliconen die waterafstotend werken en dus ook meteen al een beetje bescherming bieden tegen zout en chloor. Win-win dus!

Eén keertje sprayen ‘s morgens en ‘s avonds wel voldoende? Niet zo: net zoals je ook je huid ongeveer om de twee uur opnieuw moet insmeren, zo breng je best je beschermende haarproduct verschillende keren gedurende dag aan. Ook na iedere duik in de zee of in het zwembad is een refresh vereist!

6. Draag lang haar in een knotje

Als je lang haar hebt, kan het een trucje zijn je haar zoveel mogelijk samen te pakken of samen te draaien in een knotje: op die manier scherm je al een deel van het haar af tegen de zon, en bovendien is het nog eens aangenaam om dragen ook. Niemand heeft immers zin in lange lokken die blijven kleven aan je van het zweet plakkende lijf!

Geen fan van dotjes? Dan is er deze zomer natuurlijk nog een andere op en top trendy oplossing: verstop je weelderige haardos tijdens het zonnen onder een ultra-oversized zonnehoed! Of ga voor een van deze ‘on trend’ makkelijke zomerkapsels!

7. Beat the heath

Je haar wordt tijdens de zomermaanden al genoeg blootgesteld aan hitte en warme lucht. Vermijd tijdens deze maanden dan ook beauty-routines en apparaten die ook nog eens met een overdosis ‘warmte’ komen aanzetten. Laat die haardroger – en vooral ook die stijltang – dus beter maar een keertje links liggen en laat je haar gewoon vanzelf drogen door de buitenlucht.

Vind je het toch absoluut noodzakelijk een brushing uit te voeren, zet de stand dan liever op laag of medium in plaats van op het hoogste niveau, en gebruik eventueel een productje dat speciaal ontwikkeld werd om haar tegen oververhitting te beschermen.

8. Spoel je haar al eens vóór je in het zwembad duikt

Een eenvoudig trucje tegen de nefaste impact van zeezout of chloor trouwens voor wie  al eens graag een plonsje waagt, is om vlak voor je het water induikt, je haren al goed nat te maken met gewoon leidingwater van onder de douche.

Op die manier zal je haar al heel wat vocht opgenomen hebben, en staat het minder ontvankelijk tegenover het ‘schadelijke’ water vanuit de zee of het zwembad. Eenvoudig, maar blijkbaar efficiënt!

9. Voed je haar van binnenuit

Je hebt het vast al vaker gehoord, maar ‘je bent wat je eet‘. Alles wat we via onze mond naar binnenwerken, heeft dan ook een impact op ons lichaam – ja, zelfs op de toestand van ons haar en onze nagels. Om je haar ook in de zomermaanden zijn gezonde glans niet te laten verliezen, zorg je er dan ook best voor dat je voldoende eiwitten opneemt in je dieet, want die vormen immers de belangrijkste bouwstenen voor onze haardos. Eiwitten vind je bijvoorbeeld terug in vlees, vis, kip, eieren en andere zuivelprocten.

Naast eiwitten, heb je ook voldoende mineralen en vitaminen nodig: drink daarom zeker voldoende water en ga op zoek naar producten die rijk zijn aan vitamine A (oranje en gele groenten en fruit zoals worteltjes en pompoen), vitamine B (eieren, melk, noten), vitamine C (sinaasappels en kiwi’s), selenium (vis en schelpdieren), arginine, zink (peulvruchten en haring) en cystine.

6 producten om je haar te beschermen tegen de zon:

Sunscreen Care Oil Spray – Clarins (€31)

 

 

Hydraterende shampoo met Aloë Vera – Christophe Robin (€25)

Summer Therapy protective oil – Biosilk (€19)

Heat/UV-protective primer – Bumble and Bumble (€38,90)

 

Weightless hydrating mask – Moroccanoil (€37,95)

Sun Care protective Hair Veil – Aveda (€25,50)

Lees ook: