Je haren zijn een belangrijke boodschapper van je lichaam en vertellen je meer over je geestelijke en fysieke gezondheid. Lies Helsloot, auteur van ‘Het complete boek over haar’ gids jou in 3 stappen naar de perfecte haardos. Vandaag: wat kan je doen tegen haarverlies?

Een gezond persoon verliest dagelijks zo’n 50 à 100 haren, dit is perfect normaal. Wanneer je echter vaststelt dat je meer haar verliest dan anders, is het belangrijk om te luisteren naar je lichaam.

Dit zijn de signalen

Volgende signalen van je lichaam moet je zeker ernstig nemen:

  1. Je ziet meer haren dan anders in je borstel na het borstelen
  2. Je verliest haar op specifieke plekken op je hoofd
  3. Het haarverlies situeert zich vooral op de kruin van je hoofd
  4. Je haren worden zo dun dat je je hoofdhuid erdoor ziet

Er zijn verschillende oorzaken voor haarverlies: hormonale schommelingen, stress, immuniteitsziekten, voedingstekorten… We lichten er hieronder enkele toe.

Bepaalde voedingstekorten

Je haren hebben de juiste voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen groeien. Een tekort aan stoffen zoals ijzer, vitamine B, zink en omega 3 zijn mogelijke oorzaken van haarverlies of tragere haargroei. Het is van belang om dagelijks te kiezen voor evenwichtige voeding die voldoende proteïnen, mineralen en vitamines bevat.

Daar bovenop is het van belang aan te vullen met de juiste supplementen. Welke supplementen voor jou nodig zijn, is erg persoonlijk. Je vraagt best aan jouw (orthomoleculaire) arts om een uitgebreid bloedonderzoek zodat hij of zij kan achterhalen wat voor jou specifiek nodig is.

Hormonen uit balans

Vrouwen maken tijdens hun leven verschillende hormonale veranderingsprocessen door zoals de puberteit, zwangerschap en (peri-) menopauze. Telkens we een nieuwe fase ingaan, raakt ons lichaam even uit balans en dient er een nieuw evenwicht gevonden te worden. Wanneer dit niet meteen lukt, kan haaruitval één van de bijverschijnselen zijn. We verdienen het om ons goed in ons lichaam te voelen, vandaar dat het aan te bevelen is om samen met je arts na te gaan hoe deze balans kan hersteld worden. Voeding, de juiste supplementen en je levenspatroon spelen hierbij een heel belangrijke rol en zouden de eerste stap moeten zijn.

Teveel stress

Bij het aanpakken van haarverlies spelen voeding en de juiste haarverzorging een belangrijke rol, maar het aanpakken van stress is hierbij eveneens een heel belangrijke factor. Stress kan het lichaam zwaar verstoren en is een belangrijke driver bij verschillende gezondheidsproblemen. Als we weten dat stress kan doden, dan kan het zeker een belangrijke rol spelen in ons lichaam en een impact hebben op onze haargezondheid.

Een goed evenwicht in je leven bereiken tussen werk, je klusjes, gezin, sociale verplichtingen… is niet altijd eenvoudig. Het is aan jou om de juiste keuzes te maken en meer tijd te maken voor ontspanning. Meer tijd nemen voor jezelf en zorgen voor jezelf zal ervoor zorgen dat je meer ontspannen in het leven staat en dat je ook beter je andere taken aankunt.