Voor de meest verwoede beauty addicts zal het vast geen geheim meer zijn: België loopt serieus achter wat betreft beauty en make-up. Deze prachtig roze oogschaduw die zo subtiel werd aangebracht op de ogen van de nieuwste trendy youtube-ster? Van Colourpop. En de mascara dan? Die is van Too Face. Haar concealer? Tarte! En haar lippenstift? Van Fenty Beauty. Wat al deze topmerken met elkaar gemeen hebben, vraag je je af? Wel: in België zul je ze – jammer genoeg – nergens vinden.

Hieronder dan ook een kort overzicht van absolute must-have make-up merken waarvan we hopen dat ze snel de grote oversteek naar ons land zullen maken.

Tarte Cosmetics

Een cosmeticamerk dat veel beautyliefhebbers maar al te graag op de Belgische markt zouden zien verschijnen, is ongetwijfeld Tarte Cosmetics. Het merk is niet alleen van hoge kwaliteit, maar is bovendien ook nog eens compleet ‘cruelty free: met zorg voor de natuur en respect voor dieren produceert het label al haar creaties op een 100 % natuurlijke basis. Zeg maar vast dag tegen al die onnatuurlijke parabenen en ander conserverend chemisch materiaal in je dagelijkse beauty-routine.

Shape tape contour concealer van Tarte – €27

Colourpop

Een ander label waar dringend nood aan is op onze markt, is Coulourpop. Als deze naam je al iets zegt, dan is dat niet voor niets: sinds het verschijnen van deze brand op de Amerikaanse markt, gaan tal van beautylovers en make-up-sterren er prat op. Bovendien is het merk bijzonder betaalbaar – een kleurtje oogschaduw heb je al voor 5 euro – én nog eens kwaliteitsvol ook. Wij hopen dan ook maar één ding: dat Colourpop snel de oversteek naar Europa maakt.

Colourpop 12-kleurig palet oogschaduw – $16

Glossier

Sinds dit label er een uitvalsbasis in een van New York’s hipste wijken, SoHo, heeft bijgekregen, is de uitputting van hun stock niet meer bij te houden. Glossier is dan ook bijzonder makkelijk in gebruik en staat garant voor een stralend natuurlijke look. Die ‘naturelle‘ zet het label ook door in zijn vormgeving: alles is compleet minimalistisch en low key. Met die branding wist het beautymerk dan ook al menig make-up liefhebber ongebreideld te verleiden.

Cloud paint, liquid blush van Glossier – €18

Pat McGrath

Een brand die helemaal hot is aan de andere kant van Het kanaal op dit moment, is Pat McGrath. Het beautylabel, gecreëerd door een van de meest vermaarde editorial en runway make-up artiesten van het moment, kreeg recent zelfs een bekroning van The Queen herself: voor outstanding performances in de modewereld kreeg de Pat McGrath-lijn van Elizabeth II de titel ‘Member of the Order of the British Empire‘ mee. Aan die titel hangt natuurlijk ook wel een aardig prijskaartje vast: voor een lippenstift van het merk tel je al gauw 40 euro neer, voor een paletje oogschaduw niet minder dan €120.

Mattetrance lippenstift van Pat McGrath – €35

Too Faced

“Een merk dat weet hoe zich te amuseren“, zo luidt de slogan van Too Faced. Sinds de lancering van hun label in de jaren ’90 blijft het label jaar na jaar weer tal van vrouwen bekoren. Wist je dat er maar liefst elke 7,4 seconden een tube van hun ‘Better than Sex’-mascara wordt verkocht? Dat maakt van Too Faced het meest verkochte mascara-label van de Verenigde Staten. Nog altijd niet overtuigd? Misschien doen hun met chocolace- en en abrikozengeur geparfumeerde oogschaduwpaletten je dan wel van gedachte veranderen.

Better than Sex mascara by Too Faced – £19

Charlotte Tilbury

In 2013 lanceerde Charlotte Tilbury haar eigen cosmeticalijn in Londen. De collectie kende onmiddellijk een groot succes. Vooral haar collectie ‘Pillowtalk‘ gaat er nog steeds als zoete broodjes over de toonbank.

Cheek to Chic blush Illuminator Charlotte Tilbury – £30.

Hourglass cosmetics

Hourglass Cosmetics mag gerust tot de luxe beauty-brands gerekend worden, de prijscategorieën van de verschillende producten uit hun gamma zijn dan meestal ook naar verhouding. Naast make-up staat het label overigens ook bekend om zijn gelaatsverzorgings- en andere producten voor de huid: stuk voor stuk ecologisch verantwoord en vegan geproduceerd.

Trio van Hourglass highlights – £56

Fenty Beauty

Heeft dit label echt nog een introductie nodig? Gecreëerd door zangeres en R&B-ster Rihanna maakt deze cosmetica-brand al enkele jaren furore in de beauty- en make-up wereld. Vooral de mythische Stunna Lip, een vloeibare en intens rode lippenstift die je lippen de hele dag lang zonder bijwerken in perfect shape houdt, is een gegeerd goedje op de markt.

Stunna Lip paint by Rihanna – €22,99

Stila Cosmetics

Hoewel het hier een Amerikaans merk betreft, is de naam van het label afgeleid van het Italiaanse ‘stilare’ dat zoveel wil zeggan als ‘tekenen’. Het voornaamste doel van Stila is dan ook om de authenticiteit van elke vrouw – bijna letterlijk – in de verf te zetten: dat wil het label doen door een unieke lijn aan innovatieve producten aan te bieden, die elke vrouw kunnen helpen haar eigen, onvergelijkbare stijl te ontwikkelen.

Magnificent Metals Glitter & Glow oogschaduw – £24

Artikel door: Raquel Coelho. 

Lees ook: