Iedereen weet dat de jaarlijkse uitreiking van de Academy Awards gepaard gaat met hét rode loper-moment van het jaar. Elke zichzelf au sérieux nemende film- en Hollywoodster maakt van het event niet alleen gebruik om een beeldje in de wacht te slepen, maar ook om te shinen in één van dé showstelende jurken van de avond. Maar wat gebeurt er eigenlijk met al die kledingpracht wanneer de spotlights weer dimmen?

De meeste sterren krijgen van een of ander label wel een statement piece uit hun nieuwste collectie uitgeleend, meestal gaat het om een merk waar de ster in kwestie een zekere band of affiniteit mee heeft. Hoe meer kans de actrice heeft om effectief een Oscarbeeldje in de wacht te slepen, hoe meer kans uiteraard ook om een ware eyecatcher aangeboden te krijgen: hoe meer ogen er op de jurk gericht kunnen worden, hoe beter voor de publiciteit van het merk in kwestie.

Sommige Hollywood-grootheden worden door de designers zelfs betaald om in één van hun jurken te verschijnen. (Hoeveel geld Emma Stone zich heeft laten aansmeren voor die vreemde bee-keeper-waffle-dress, je vraagt het je af.) En – als je het echt helemaal gemaakt hebt – wordt er voor de Oscar-nominee soms zelfs speciaal een jurk op maat gemaakt. Stel je voor.

The morning after

Na het moment suprême zijn de meeste sterren dan ook verplicht hun pronkstukken gewoon weer terug te sturen naar het modehuis waar hij van kwam. Als een huis of designer zich bijzonder genereus voelt, kan het gebeuren dat actrice in kwestie haar jurk mag houden. Die dresses zijn meestal een lange geschiedenis van ‘doorgeven’ en ‘bewondering’ beschoren: zo worden ze vaak doorgegeven van familielid op familielid of van one famous friend to another.

Jurken die terug bij de designer in kwestie belanden, wachten meestal een minder glorierijk leven: als ze al niet gewoon in de archieven van het huis belanden, komen ze uitzonderlijk nog eens boven op een tijdelijke (of langer lopende) tentoonstelling, maar meer dan dat wordt het meestal ook niet.

Waar al onze favoriete Oscar-jurken of all times dan eigenlijk beland zijn? Jammer genoeg dus bijna niemand die het precies weet. Maar van deze twee iconische exemplaren, weten we het gelukkig alvast wel. Lets have a look!

Audrey Hepburn’s Givenchy

In 2011 dook Audrey Hepburn’s in 1954 ontworpen Hubert de Givenchy-jurk plots op op een veiling. De prestigieuze A-lijn jurk met bloemenpatroon in kant en bijpassend centuurtje zou door de moeder van Hepburn, Ella van Heemstra, ooit geschonken zijn aan Amerikaanse ‘vriendin van de familie’, alwaar die in een doos stof stond te vergaren, tot de familie in 2011 dus besloot om er een centje aan te verdienen.

De jurk ging onder de hamer voor maar liefst 153.056 dollar en is nu in het bezit van een privéverzamelaar.

Julia Roberts’ Black Valentino

Ook van de zwart-fluwelen aanspannende vintage jurk van Valentino met mooi,wit y-shaped detail aan de hals dat in het midden uitloopt naar onderen toe, is de locatie bekend: namelijk onder de Oscar-winnende actrice haar bed. Gevraagd naar de jurk waarin ze haar Erin Brockovich-award in ontvangst nam, verklapte Roberts ooit aan People-magazine dat ze in haar huis een soort van kleine ruimte heeft, waar ze alle spullen stokkeert waarvan ze het niet over haar hart krijgt, ze weg te doen.

Mijn man noemt het de ‘erf-collectie’ omdat ik altijd zeg dat ik de spullen toch niet kan wegdoen, omdat ze op een dag voor Hazel (Roberts’ dochter) zijn.”

Lees ook:

 

 

VIA: vogue.com.au
BRON: vogue.com.au