Na het zien van de spetterende show die Latina-zangeres Jennifer Lopez en de Colombiaanse Shakira tijdens de halftime van de Super Bowl ten berde brachten – en na het lezen van alle lovende kritieken over die show – is het moeilijk te geloven, maar zowel Shakira als J.Lo kregen voor dat huzarenstukje helemaal niks op hun rekening gestort. Shocking, right?

Waarom de vijftigjarige strak-in-het-pak getrainde Lopez en de 43-jarige Shakira helemaal niets voor hun optreden betaald kregen? De reden daarvoor blijkt vrij simpel: omdat de NFL, de National Football League – de organisator achter de Super Bowl-optredens – gewoon nooit artiesten betaalt. Dat ontdekte het Amerikaanse business-magazine Forbes vorig jaar toen ook Maroon 5 en Travis Scott niet op het lijstje van ‘uit te betalen partners’ stonden.

Je hebt ‘gratis’ en ‘gratis-gratis’

Toch hoeven we ‘gratis’ niet helemaal als een nuloperatie te bekijken. Waarin het NFL – en dat zeer terecht – wel voorziet, is een ‘onkostenvergoeding’. En die vergoeding beperkt zich – zoals dat bij de job van de gemiddelde sterveling als u en ik wél het geval is – dus niet tot de naft heen en terug en het ticketje van de parking; neen: de kostuums, choreografieën, trainingssessies, stages, het licht- en geluidswerk en alle andere productiekosten moeten erdoor bekostigd kunnen worden. Daardoor liep het ‘absolute’ prijskaartje van J.Lo en Shakira alsnog op tot zo’n 10 miljoen dollar. 

Waarom de artiesten enkel betaald worden voor hun onkosten en niet voor hun show zelf? Dat is volgens het NFL – en hier komt de aap uit de mouw – omdat de ‘exposure’ die de artiesten vergaren door het mógen verzorgen van de halftime show tijdens de Super Bowl hen al meer dan genoeg credit oplevert – zij het dan niet in effectieve bedragen.

Wie dacht dat dat soort van onhebbelijke praktijken dus enkel jonge beginners in creatieve beroepen te beurt viel, heeft het mis. Zelfs de groten der aarde als als Shakira en J.Lo blijken er dus niet van gevrijwaard.

Lege beloftes (of niet)

Waarom de wereldvermaarde zangeressen ondanks die belabberde voorwaarden dan toch met het NFL in zee gingen? Omdat – toegegeven – de Super Bowl nu wel écht een van de weinige shows of events is, waarbij de ‘exposure’ die de job de artiesten in kwestie oplevert, opweegt tegen het gebrek aan een effectieve cheque. De Super Bowl bereikt namelijk miljoenen kijkers over de hele wereld, waardoor artiesten die er een nummer of show mogen verzorgen dat wel degelijk merken in hun streaming-cijfers of in de verkoop van hun muziek, wat hen dan wel weer een aardig zakcentje extra oplevert.

Volgens Spotify zouden de streams van Jennifer Lopez op die manier al met 355 procent gestegen zijn sinds de Super Bowl halftime-show en die van Shakira met zo’n 230 procent. Misschien dan toch wel weer de moeite van een ‘gratis’ rondje show stelen waard lijkt ons dan?

Meer lezen over Shakira, J.Lo en de Super Bowl: