Karl Lagerfeld, ‘Keizer van de mode’: kunst, muzes & Chanel. Zijn leven op een rijtje

It’s the end of an era: modegoeroe en ‘Keizer van de Franse mode’, Karl Lagerfeld, is vanmorgen overleden in een hospitaal vlak buiten zijn geliefde Parijs. Hij werd vijfentachtig jaar. Waaraan de ontwerper precies overleed, is niet bekend. Wel deden geruchten over een mogelijk sluimerende ziekte bij de ontwerper al langer de ronde. De laatste maanden had Lagerfeld naar eigen zeggen bovendien vaak last van ‘moeheid’ en liet ook zijn biografe in een interview al uitschijnen dat het enfant terrible zo stilaan genoeg had van al die drukte in de modewereld.

Bij wijze van eerbetoon aan één van de invloedrijkste figuren uit de modewereld van de 21ste eeuw, een korte schets van zijn werk en leven.

1935-1938: zoon van een zweedse vader en Duitse moeder

Geboren in Hamburg als ‘Karl Lagerfeldt’ als zoon van een Zweedse zakenman en een Duitse moeder. Later laat Karl de ’t’ uit zijn achternaam vallen, omdat hij vindt dat dat er commerciëler uitziet.

1950-1955: Paris mon amour (et couture)

Dat Lagerfeld in de wieg was gelegd om uit te groeien tot één van de grootste namen van de 21ste-eeuwse mode-industrie bleek al erg vroeg in zijn leven. Toen hij zich begin jaren ’50 met zijn moeder vestigde in Parijs – toen al de fashion capital bij uitstek – bleef zijn uitzonderlijke talent voor mode-illustratie dan ook niet lang opgemerkt in de wereld der couture.

1955: Yves Saint Laurent, concurrent en liefdesrivaal

De eerste die iets in Karl gezien had was Pierre Balmain. Dankzij een wollen jas-ontwerp dat Lagerfeld tekende voor een wedstrijd in 1954, viel hem een stage bij de Parijse gigant te beurt.

Yves Saint Laurent, die ook deelnam aan de wedstrijd, won de prijs voor beste jurkontwerp. De verdeelde winst betekende het begin van een langdurige concurrentiestrijd tussen de twee ontwerpers: terwijl Saint Laurent uitgroeide tot het lievelingetje van de high society in Parijs, werd Karl de aanvoerder van een meer wild-child jongere, modeminnende generatie.

Foto: Karl Lagerfeld en Yves Saint Laurent bij de uitreiking van hun respectievelijke prijzen. 

Niet alleen op professioneel vlak blijken de twee overigens rivalen, ook op amoureus vlak vechten ze een strijd uit: die om de aandacht van grote liefde, jetsetter en dandy Jacques de Bascher, die zelf in 1989 stierf aan aids.

1955-1960: freelance ontwerpen en Italiaanse kunst

In de jaren daarna werkte Lagerfeld respectievelijk voor Jean Patou, haalde hij opdrachten binnen als freelance ontwerper voor verschillende modehuizen – waaronder Valentino, trok hij naar Italïe om er kunst te studeren en werkte hij als design consultant voor het Italiaanse modehuis Fendi.

1963: Lagerfeld ontwerpt voor het net opgerichte label Tiziani, dat al snel Liz Taylor tot zijn fans mag rekenen.

1963: Lagerfeld’s eerste echte succes kwam er echter pas in de jaren ’60 toen hij begon als designer bij Chloé. Daar bleef hij tot ontwerpster Stella McCartney het roer daar in 1997 van hem overnam.

1967: Fendi, Chanel en modemuzes

1967: Lagerfeld begint te ontwerpen voor Fendi, een samenwerking die tot aan zijn dood zal blijven lopen. Het logo van Fendi met ‘dubbele F’ is gebaseerd op Lagerfeld’s uitspraak dat het Italiaanse label, vooral bekend om zijn bontwerk, Fun Fur maakt.

1983: Lagerfeld wordt eindelijk artistiek directeur bij Chanel – ook al met een levenslang contract. Het is bij dit modehuis dat Karl pas echt furore zal maken en dat hij zijn uiteindelijke rock-‘n-roll status als enfant terrible van de Franse mode zal behalen.

Hij maakte het Chanel-merk onnoemelijk veel sexier en dwingender en tilde het niveau van het couturemerk ontelbare keren de hoogte in door grandiose runway-shows in de meest wonderbaarlijke enscèneringen neer te zetten.

Ook in deze periode raakte Karl bekend als modedandy met verschillende muzes: onder meer Kate Moss, Claudia Schiffer en Vanessa Paradis fungeerden als zijn artistieke chouchous. In meer recente jaren waren dat onder meer Cara Delevingne, Alexa Chung, Kendall Jenner en Lily Rose Depp.

1984: Fotografie, H&M en Lagerfeld Gallery

Tussen 1984 en 1997 had hij zijn eigen modelijn Karl Lagerfeld en vanaf 1998 zijn eigen label Lagerfeld Gallery.

1987: Karl begint te werken als fotograaf voor campagnefoto’s, maakt zijn eigen fotoboeken en doet magazineshoots.

In 2001 verliest hij maar liefst 42 kilo om in een kostuum van Dior Homme te passen.

In 2004 werd hij als eerste modeontwerper ooit gevraagd om een van de inmiddels befaamde H&M-capsulecollecties te ontwerpen. Zijn collectie verkoopt in minder dan 2 dagen volledig uit.

In 2008 lanceert hij de nieuwe lijn van zijn eigen label: K. Karl Lagerfeld. In datzelfde jaar brengt Steiff ook een teddybeer uit die naar hem gemodelleerd is.

Tot slot wordt hij in 2008 ook radiopresentator in het videospel Grand Theft auto.

2011-2017: Coca-Cola en Pirelli

In 2011 maakt Lagerfeld capsulecollectie voor het Italiaanse Hogan, schiet hij de Pirelli-kalender en ontwerpt hij Coca-Cola light-flesjes.

In 2013 ging hij een samenwerking met Tokidoki aan, producent van poppetjes en hippe kleren.

Ook in 2013: Antwerpen krijgt de allereerste Karl Lagerfeld-boetiek van België.

In 2016 ontwerpt hij op vraag van choreograaf en algemeen directeur van de nationale Opera in Parijs, Benjamin Millepied, de kostuums voor de Brahms-Schönenberg Quartet-productie.

2017: Lagerfeld ontwerpt twee spectaculaire suites in het iconische Hôtel de Crillon in Paris. Daarnaast ontvangt hij de ‘Outstanding Achievement Award’ op de British Fashion Awards en de ‘John B. Fairchild Award‘ van WWD.

2018-2019: The End is near

Lagerfeld wordt zichtbaar ouder: op 84-jarige leeftijd vindt de couturier het blijkbaar welletjes geweest en zegt hij zijn oh zó iconische signature look vaarwel. Geen witte paardenstaart, strak, zwart couturepak en leren handdschoenen meer; wél een grijze baard, wat minder strak in de plooi gelegde facials en zelfs een afbrokkelend gebit.

Bij veel fans en échte modekenners gaat er op dat moment dan ook al een alarmbelletje rinkelen: geruchten over een mogelijk aanslepende ziekte bij de modemeester spelen op.

Op 19 februari 2019 overlijdt Lagerfeld, Keizer van de mode, in Neuilly-sur-Seine, even buiten zijn geliefde Parijs. Hij was dan toch niet onsterfelijk, zoals hij zelf al eens durfde beweren.

Benieuwd of de volgende artistieke leider van Chanel en Fendi even legendarisch wordt.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content