Eef Vicca has it all: ze is knap, altijd vrolijk, woont in The Big Apple én… mag Michelle Pfeiffer tot haar klanten rekenen. Waarom ze de Atlantische Oceaan doorkruiste en er nu de American Dream leeft? Wel, hierom.

Van Vlaams PR-meisje tot vriendin van Paris Hilton

Eef, hoe ben je als Vlaams meisje in New York belandt?

Vijftien jaar geleden begon ik bij het PR-bureau UPR in Antwerpen. Eén van de klanten was er het Spaanse schoenenmerk Camper. Ze hebben me geheadhunt en na vijf jaar UPR besloot ik naar Mallorca te verhuizen om er Head of Product Communication te worden van Camper. Toen mijn Spaanse vriend en ik allebei promotie kregen en in New York mochten gaan werken, zijn we verhuisd. Ik werd Head of PR, Retail Marketing voor Noord- en Zuid-Amerika.

View this post on Instagram

Hi New York, hi 👋

A post shared by Eef Vicca (@dolcevicca) on

Na tien jaar bij Camper, begon het te prikkelen om iets nieuws te doen. Ik had zoveel contacten in New York en vond het jammer dat ik hen enkel schoenen kon aanbieden. Toen heb ik de overstap gemaakt naar Factory PR, waar ik nu nog steeds werk. Het is één van de grote communicatiebureaus in New York op het vlak van mode en innovatie. Ik begon er als Senior Director op de modeafdeling en had merken als Asos, Happy Socks, Ray-Ban en Versace onder mij. Nu behoren ook merken als Tinder tot mijn portfolio, al is het natuurlijk niet evident om voor ’s werelds populairste dating app nog zinvolle communicatie te doen. Met hen werken we dan ook meer op projectbasis. Doen zij één misstap, dan staat heel de wereld klaar om hen aan te vallen en dat gebeurde onlangs nog toen bleek dat transgenders werden geband op de app. Om dit slechte imago van zich af te schudden, bedachten we samen de campagne ‘All Types, All Swipes’. We werkten hiervoor samen met transgenders, waaronder acteurs uit de serie Transparent, om duidelijk te maken dat iedereen op de app welkom is. Sinds dan heeft Tinder 37 verschillende mogelijkheden om jezelf mee te identificeren: of je nu crossdresser, panseksueel of sapioseksueel bent. Er is ook nog een 38ste, zelf in te vullen, optie.

Naast grote campagnes, doe je ook de communicatie voor celebs als Michelle Pfeiffer. Heb je een nauw contact met haar?

Michelle Pfeiffer kwam bij ons terecht voor de lancering van haar parfumlijn Henry Rose (de tweede naam van haar kinderen). Bij een nieuwe lancering zet ik dan verschillende meetings op met de belangrijkste pers in Amerika zoals met de hoofdredactrice van Elle US en andere belangrijke journalisten.

Doe je dat ook voor andere celebs?

Yes, voor Miranda Kerr’s beautylijn Kora Organics bijvoorbeeld, dat al zo’n 7 jaar op de Australische markt te koop is maar sinds 2 jaar ook in Amerika. Verder werkte ik al met Sarah Jessica Parker toen ze haar eigen zonnebrillencollectie uitbracht met Sunglass Hut – én volgende week lanceren we een nieuw reisconcept, samen met Drew Barrymore.

Eef Vicca met Paris Hilton, die ze geregeld tegenkomt tijdens het uitgaan.

Van wie of wat zou je ooit nog de communicatie willen doen?

Een ontwerper die ik nog steeds heel hard bewonder, is John Galliano. Of om het Belgisch te houden: Raf Simons, ik ben écht benieuwd waar hij nu allemaal mee bezig is. Club Med had ik ook wel graag gedaan (UPR haalde ze nét binnen toen ik vertrok) want ook in travel press zijn we goed. Dat laatste is leuk omdat je die projecten aan mensen uit verschillende hokjes kan pitchen.

Wat moet een Instagramaccount hebben om aantrekkelijk en succesvol te zijn?

Wat ik vooral in Amerika zie is dat het niet zozeer meer gaat om de volgers, wél om de engagement rate. Als we campagnes voorstellen, gebruiken we apps als Lefty en Tagger om na te gaan hoe authentiek accounts zijn en hoeveel likes en commentaren écht zijn. Er gaat trouwens veel veranderen op Instagram, zo gaan ze bijvoorbeeld valse likes en volgers verwijderen en meer de engagement rate naar voor schuiven – in de UK zijn ze er al mee bezig.

Dé hotspots in NYC volgens Eef Vicca

Tofste jazzbar? De Smalls Jazz Club is een leuke als je van jazz houdt, maar als ik het even breder mag trekken, tip ik graag nog twee barretjes die je niet snel in de toeristengidsen zal terugvinden. Marie’s Crisis is bijvoorbeeld top. Het is een bar waar acteurs die Broadway nét niet haalden, samenkomen om er de mooiste musicalliedjes te zingen. Ze staan dan rond een piano en zingen uit volle borst met hun mooie stemmen. Je betaalt er cash en meer dan enkel pintjes en wat sterke drank heb je er niet maar het is gewoonweg fantastisch. In datzelfde genre is de Duplex Piano Bar ook een leuke. Daar kan je bij de pianist meer bekende liedjes – van Disney tot Lady Gaga – aanvragen. De twee bars liggen vlakbij elkaar.

Favoriete rooftop? De rooftopbar van Pod 39, een jongerenhotel, is sowieso de coolste van New York. Hoewel hij niet echt in een fancy buurt ligt, is hij heel tof aangekleed én je kan er bovendien lekker Mexicaans eten.

Lekkerste restaurant? Via Carota, een Italiaans restaurant in West Village. De authentieke Siciliaanse keuken bekoort intussen héél wat mensen, het kan dus goed zijn dat als je er om 17u aankomt je al 2 uur moet wachten. Net als bij alle goeie restaurants in New York kan je er jammer genoeg niet reserveren.

Beste beauty-boetiek? C.O. Bigelow is de oudste apotheker in Amerika en ze verkopen er heel coole nicheproducten, denk aan super zeldzame tandpasta’s uit Italië.

Beste hotel? Het Edition Hotel is goed, het NoMad Hotel ook. Verder zijn het Ace Hotel en The Standard in het Meatpacking District mijn favorieten. Ze hebben bovendien allemaal een goeie bar én die laatste heeft een coole rooftop.

Groene oase? Mijn favoriete parkje is het Washington Square Park, vlakbij mij thuis. Je herkent de boog uit de serie Friends. Zowel tijdens de winter als in de zomer zit het er altijd vol met studenten en heerst er een leuke sfeer.

Museum? Een echte trend in New York zijn pop-up museums. Volg zeker @fomofeed op Instagram, ze highlighten de meest picture perfect pop-ups in New York, van het Ice Cream tot het Technicolor museum.

View this post on Instagram

WHAT: LABYRINTH. “A site-specific wall drawing in the stairwell of The Drawing Center lobby. Fake’s installation will be the fourth in a series. The artist is known for his drawings of architecture, both real and visionary, that represent what the artist calls “Queer Space.” Using kaleidoscopic color schemes and vibrating maze-like motifs, Fake creates psychical maps of spaces in which LGBTQ+ communities traditionally sought out self-identification. Overlaying an imagined maze-like architectural façade onto the walls of the stairwell, Fake will turn the liminal space into an homage to the Labyrinth Foundation, an early organization for trans men established in the late 1960s in Chicago.”📷 :@fomofeed of @sur_fresh . WHO: Edie Fake (@ediefake) . WHERE: The Drawing Center (@drawingcenter) 35 Wooster Street, New York, NY . PRICE: Free thru January of 2020. . WHEN: Thru September 13, 2020. W-Su from noon to 6pm (8pm on Thursdays) . FEED INSPIRATION: #drawingcenter #ediefake . . . #FOMOfeed #NYC #NewYorkCity #nycart #artwatchers #contemporaryart #modernart #artlovers #artgallery

A post shared by NYC's CULTURE CURATOR (@fomofeed) on

Tot slot: hoe anders is het leven daar in New York?

Het leven in New York is veel gejaagder en veel sneller. Dat brengt ook met zich mee dat je, vooral op professioneel vlak, meer mogelijkheden hebt. De American Dream is er echt heel hard aanwezig. Er zitten bijvoorbeeld mensen in ons team die onder mij gestart zijn als Account Executive en na twee jaar – op hun 29ste – al opgeklommen zijn tot Associate Director. In België denk je bij die functie nog steeds eerder aan oude mannen. Als je jezelf bewijst en mensen ervoor willen betalen, heb je in New York professioneel meer mogelijkheden dan in Europa. Soms is het hier dan ook wel gewoon de strijd om de beste.

Eef spreekt nu donderdag, 7 november, op het ACC TMbe event (SILO Brussels Meudonstraat 54 1120 Brussel). Daar komen succesvolle Belgen uit de marketing en PR vertellen hoe ze het gemaakt hebben in het buitenland. 

Meer over celebs