Feel It

Het beste van de week

01

Hét nieuw restaurant

Meatpack

Wat is het? Meatpack is niet echt een restaurant, maar een zeer hip totaalconcept in Antwerpen waar kunst, cultuur en exceptioneel eten samenkomen. De opening is op 9 december

Niet te missen, want in Antwerpen Noord werd een gigantisch, leegstand fabriekspand omgevormd tot culturele hotspot. Er zijn verschillende ruimtes die elk een eigen functie hebben. Er is kunst, street art en een creative village waar geëxperimenteerd wordt met o.a. chocolade. Maar wat ons het meest interesseert is de foodtruck van kunstenaar Koen Vanmechelen. Hij schiep door kruisbestuiving een nieuwe varkenssoort, Lucy Boar. Zijn filosofie is gericht op conscious food, tegen de monocultuur van vandaag. Dat willen we toch proeven? (Evelien Rutten)

02

Dé expo binnenland

Horta & Wolfers

Wat is het? In het Brusselse Jubelparkmuseum is een heel jaar de art nouveau juwelierszaak te zien die door Victor Horta werd ontworpen voor de broers Wolfers, juweliers. In deze verfijnde art-nouveautoonkasten van mahonie en verguld brons kwamen de luxeobjecten van goud, zilver en ivoor volledig tot hun recht. Ook nu liggen er juwelen en serviezen in te schitteren.

Niet te missen, want de prachtige art-nouveau en art-decojuwelen, brengen je meteen in feeststemming. Ze zijn niet te koop, en als dat al wel waren, zouden ze onbetaalbaar zijn. Topstukken die je van je sokken blazen zijn de libel van Philippe Wolfers en het bestek ontworpen door Henri Van de Velde. Vele stukken zijn nooit eerder getoond. Ook het art deco koffie- en theeservies is uniek. Wil je ook een juweel in die stijl, gan dan naar de huidige Wolfers bijoutiers op de Waterloolaan en vraag naar hun klassieke juwelen. (Evy Van Elsacker)

 

03

Dé expo buitenland

Christian Dior, coûturier du rêve

Wat is het? Om 70 jaar couturehuis Dior te vieren, loopt in het Musée de Arts Décoratifs in Parijs, een expo over de ‘droomontwerper’. Je ziet er meer dan 300 jurken getekend sinds 1947 tot nu door Christian en zijn opvolgers, waaronder Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en Maria Grazia Chiuri. Ook foto’s enstoffen uit het atelier, schetsen, modepagina’s uit magazines, juwelen, parfumflesjes en andere accessoires maken er een levendig en emotioneel verhaal van.

Niet te missen, want deze expo loopt af op 7 januari 2018 en moét elke fashionista gezien hebben. Bezoek meteen ook Dior’s favoriete hotel, het Plaza Athenée, waar hij zijn eerste modeshow gaf in 1947 en ook later graag werkte en relaxte. (Evy Van Elsacker)

04

Hét hotel

Louise 345

Wat is het? In een luxueus art-deco herenhuis op de Brusselse Louizalaan vind je puur raffinement. Savage Lily, Velvet Orchid, Royal Lotus en Imperial Jasmine : elke suite van Louise 345 draagt de naam van een bloem die tegelijk mee de stijl en de hoofdkleur van de inrichting bepaalt. Niet alleen kun je er zalig slapen (vanaf € 185 voor 2 personen), ook culinair doe je er een topervaring op.

Niet te missen, want ladychef Chef Isabelle Arpin reist zelf veel en bedacht een plek waar je je koffers kunt neerzetten en je toch thuisvoelen. Dat betekent ook dat je er uitstekend kunt eten. Je hoeft dus niet meer de deur uit na het proeven van haar exquise gerechten, zoals duif met cantharel, selder en gember, of gerookte paling met aardappel en kaviaar, met een glas Douro erbij, een St-Emilion of een andere topwijn. Je gaat gewoon naar je stijlvolle suite om verder te genieten in feestelijke sfeer. (Evy Van Elsacker)

05

Dé must-buy

Tweede editie van het exclusieve René Magritte horloge

Wat is het? Onze Belgische trots René Magritte wordt 120 jaar en omdat-ie al een eigen vliegtuig bij SN Brussels heeft, besliste Maison De Greef en Jaeger-LeCoultre om zijn surrealistische schilderijen over een héél andere boeg te gooien. Ze ontwierpen samen een Magritte-geïnspireerd design voor het Reverso horloge (als je het klokje omdraait, verschijnt ‘De Hemelvogel’ uit 1966), en wij willen ‘m graag onder onze kerstboom.

Niet te missen, want: dit is de tweede uitgave van de in totaal drie series waarin het werk van de Belgische kunstenaar wordt geëerd (er bestaat ook al eentje met ‘Ceci n’est pas une pipe’). Voor deze tweede serie hebben Jaeger-LeCoultre en Maison De Greef gekozen voor een stalen horloge in een beperkte oplage van 33 stuks. Prijskaartje? Zo’n € 14.400 (kuch). Hopen dat de kerstman veel verdiende ’t afgelopen jaar. (Lise Milbou)

Maison De Greef – Boterstraat 24-28, 1000 Brussel

06

Dé film

Murder on the Orient Express

Wat is het? Glamoureuze remake van het beroemde moordmysterie van Agatha Christie. Kenneth Branagh regisseerde deze nieuwe versie en nam tevens de rol van de Belgische detective Hercule Poirot op zich, die aan boord van de luxueuze trein Orient Express wordt geconfronteerd met de raadselachtige moord op een medepassagier. In een race tegen de klok moet hij de puzzel zien op te lossen vooraleer de moordenaar opnieuw toeslaat.

Niet te missent, want: Johnny Depp, Judi Dench, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Willem Dafoe. Er is een eindeloze sterrencast aan boord van deze trein. Wat plot betreft blijft Branagh dicht bij het boek en de eerdere verfilmingen. Net daardoor is dit een heerlijk ouderwetse whodunnit; amusant, spannend en visueel oogverblindend. Met ook een glansrol voor de weelderige snor van Poirot, die niet alleen zijn bovenlip maar ook een groot deel van zijn wangen bedekt. (Andreas Ilegems)

07

Hét boek

Populair

Wat is het? Mensen zijn populair omdat ze zo innemend en/of omdat ze succesvol zijn. Populaire mensen doen het beter op school, ze zijn gezonder en hebben gelukkigere relaties, maar als ze hun populariteit alleen aan hun status hebben te danken, werkt dat ook omgekeerd en blijven ze zoeken naar bevestiging. Niet-populaire mensen lopen dan weer het risico om vroegtijdig te overlijden.

Moet je lezen, omdat: Mitch Prinstein is hoogleraar psychologie en doet al twintig jaar onderzoek naar populariteit. Waarom is het zo moeilijk om een gezond gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen? En wat is het verband tussen digitale likes en (in)populariteit? Lees het in deze eyeopener. (Johanna Spaey)

 

08

Dé shop

Deens modeplatform Miinto opent digitale deuren in België

Wat is het? Miinto is gestrand in België en dat betekent: ‘lokaal online shoppen’ op de Airbnb van de modewereld. Miinto is een modeplatform voor consumenten die online hetzelfde niveau van service en beleving verwachten als in fysieke buurtwinkels. In tegenstelling tot Zalando werkt de modesite daarvoor samen met kleine lokale speciaalzaken waardoor je bij vragen over een merk, maat of pasvorm meteen de eigenaar van de winkel aan de lijn krijgt.

Niet te missen, want: bij Miinto zijn er in totaal 1.200 onafhankelijke retailers aangesloten die hun verschillende collecties regelmatig uploaden. Dit zorgt voor een brede selectie van meer dan 5.000 merken (denk: Alexander McQueen en Ted Baker, maar ook 10 Days, Summum, Maison Scotc, ONLY…) en 250.000 producten, wat van Miinto meteen Noord-Europa’s grootste online modeplatform maakt. (Lise Milbou)

09

Hét beauty-nieuwtje

The Carecut: dé wonderschaar tegen gespleten punten

Wat is het? The Carecut is een revolutionaire schaar die warm is bij het knippen – zo’n 100/140° – en op die manier meteen de haarpunten verzegeld. Hierbij wordt de keratine van het haar al tijdens het knippen zorgvuldig verwarmd waardoor-ie een gelijkmatige film vormt over het knipvlak. Zo blijft de haarstructuur gesloten en blijven de natuurlijke verzorgende stoffen en kleurpigmenten in het haar behouden. Gevolg? Je lokken zijn beschermd tegen uitdroging, weersinvloeden en splijten én voelen overal even sterk aan, tot in de puntjes.

Niet te missen, want: de schaar geeft ook nog eens een mooie, gelijke haarstructuur en extra volume aan fijn haar. Blootstelling aan omgevingsinvloeden (zoals luchtvervuiling, temperatuur en UV-straling), chemische behandelingen (zoals kleuringen) of mechanische belasting (zoals het gebruik van een haardroger of stijltang) zijn immers allemaal stress voor het haar en daar biedt The Carecut een oplossing. Het professionele thermische knipsysteem voorkomt rafelig en gekroesd haar én je kan een knipbeurt voortaan wat langer uitstellen ;-).

Je kan The Carecut schaar testen bij The Pony Club (03 345 75 76) in Antwerpen.

 

10

Win win win

Maak kans op een prachtige zilveren armband van Naiomy t.w.v. €199

Wat is het? Wil je jouw sieradencollectie deze winter graag aanvullen met een prachtig juweel? Dankzij Feeling en Naiomy Silver kan je een schitterende armband ter waarde van €199 winnen.

Niet te missen, want: Het Belgische juwelenmerk Naiomy Silver brengt een nieuwe collectie uit waar elke vrouw jaloers op zal zijn. Elegant, vrouwelijk en tijdloos, maar verweven met de huidige trends, dat is de look die de nieuwe collectie van Naiomy uitstraalt. De populairste celeb gespot met hoepeloorbellen? Naiomy heeft ze in allerlei vormen en maten. Lange, fijne kettinkjes die je kan combineren met kortere kettinkjes? Check! Open slavenarmbanden en open ringen die zorgen voor een sierlijk accent? Check! Waag snel je kans en win jouw Naiomy Silver armband ter waarde van €199.