De menopauze: is dat niet iets voor hysterische vrouwen met rode hoofden, appelflauwtes en mood swings? Helemaal niet! Martine Prenen toont je dat je niet bang hoeft te zijn voor die hormonen-rollercoaster en neemt je mee doorheen haar zoektocht naar antwoorden. Dankzij haar nuttige tips tover je die gevreesde menopauze om in een krachtige menopower!

Misschien ben jij ook zo’n vrouw die heerlijk geniet van een tv-dekentje, wat leuke magazines en verder helemaal niks. Als je in de pre- of menopauze komt, is de kans groot dat je dit het liefst heel de dag door wil doen. Feit is dat je lichaam, wanneer je hormonen-rollercoaster full force gaat, af en toe rust nodig heeft. Maar blijven zitten of liggen, maakt je lijf strammer en is niet echt gezond. Dus: move your body!

Bewegen is belangrijk!

Om menopower te krijgen MOET je bewegen. Nee, je hoeft niet meteen een duur fitnessabonnement aan te schaffen, je kan het ook op andere manieren. Tien redenen waarom bewegen zo belangrijk is:

1. Je wordt er blij van

Conditietraining is DE manier om emotionele spanning en zelfs depressiviteit te verminderen. Door te bewegen, ga je gelukshormonen aanmaken.

2. Het verzacht pijn

Gewrichtsstijfheid en lage rugpijn verdwijnen naarmate je conditie verbetert.

3. Je bloed gaat er sneller van stromen

Tijdens de menopauze gaat je bloed trager stromen waardoor je spatadres, een droge huid of een duf hoofd kan krijgen. Bewegen = betere bloedcirculatie = meer zuurstof naar je cellen = méér energie = minder vermoeidheid = beter omgaan met stress = ANTI-AGING !

4. Het stimuleert je immuunsysteem

Een goeie weerstand is essentieel tijdens deze levensfase. Door meer te bewegen, ben je minder vatbaar voor bacteriële en virale aanvallen van buitenaf. Je longen gaan beter werken en dat betekent minder toxische stoffen in je bloed dus minder kans op osteoporose.

5. Houdt je botten sterk en je lijf strakker

Krachttraining gaat spierslinking tegen, meer spieren = beter verbranden = betere gewichtscontrole. Een kort ochtendwandelingetje voor het ontbijt geeft je een energieboost en zorgt ervoor dat je de hele dag door beter vet verbrandt.

6. Je wordt er slanker van

Minder oestrogeen aanmaken = tragere spijsvertering = sneller opgeblazen gevoel en trage stoelgang. Actievere vrouwen hebben een systeem dat beter verbrandt en meer vitamine C en ijzer opneemt dan vrouwen met een zittend leven. Als je beweegt, heb je minder last van hongergevoelens en zal je spijsvertering vlotter verlopen.

7. Het houdt je hele lichaam en geest gezond

Twaalf weken sporten zorgt voor een aanzienlijk lagere bloeddruk, gewichtsverlies en smallere taille. Op Harvard hebben ze ontdekt dat sportende vrouwen maar liefst 50 % minder kans maken op borstkanker en 60 % minder kans op baarmoeder-, baarmoederhals-, vagina- en eierstokkanker dan vrouwen die niet sporten. De kans op diabetes verkleint ook omdat je je suikers beter omzet in energie. Je hersenen blijven bovendien in topconditie en 2 x per week bewegen verlaagt de kans op dementieziektes met 52 %.

8. Goed voor je hormonen

Je hormonen komen écht beter in balans omdat sporten de bijnieren helpt om oestrogeen aan te maken in de overgang.

9. Je wordt er mooier van

Hoe regelmatiger je sport, hoe beter je slaapt en je afvalstoffen uitzweet. Dat betekent een mooiere huid en een blijere en stralende menopower-vrouw.

10. Je leeft écht langer

Elk uur dat je sport zou je leven verlengen met 1 tot 2 uur!

Geen idee hoe je start met sporten? Het onderstaande filmpje toont je 4 eenvoudige oefeningen die je elke avond voor televisie kan doen. Pssst: ze geven je een strakke butt & body!

Meer gezonde tips: