Voel je het kriebelen en moet je vaker niezen? Schiet niet meteen in paniek. De lente is in het land. Ook in semi-lockdown-tijden kan dat erg vervelend zijn voor wie hooikoorts heeft. Zelf last? Lees dan even deze tips.

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een allergische reactie op stuifmeel dat zich door de lucht verspreidt. Je kunt allergisch zijn voor verschillende soorten pollen, daarom dat de een nu al last heeft, terwijl de ander pas op het einde van de zomer kwaaltjes krijgt.

De symptomen

Er zijn heel wat symptomen. Zo kun je last krijgen van een loopneus of net een verstopte neus, moet je misschien vaker niezen of krijg je jeuk (aan je ogen). Verder krijgen sommige mensen last van een kriebelhoest, astmaklachten, vermoeidheid, concentratieproblemen, hoofdpijn of een slechte nachtrust.

Opeens allergisch?

Nooit last gehad, maar nu opeens last? Kan perfect. Dat wilt eigenlijk zeggen dat je voor het eerst in aanmerking komt met een type stuifmeel waarvoor je allergisch bent. Daarom is het niet zo vreemd dat je bijvoorbeeld na een verhuis opeens last hebt van hooikoorts.

Last van hooikoorts? Krab niet en wrijf niet in je ogen. Onderstaande tips kunnen wel helpen.

1. Neem vaker een douche

Pollen draag je mee in je haren. Douche dus vaker om de pollen letterlijk van je lijf te spoelen. Zeker nadat je in de tuin was of een stevige wandeling maakte, douche je best. Zo krijgt hooikoorts minder kans.

2. Steek je was in de droogkast

Ook in je kledij draag je pollen mee. Kleed je dus uit in een andere kamer dan je slaapkamer, en was ze regelmatig. Steek je was in de droogkast en laat hem niet buiten drogen.

3. Stop met stressen

Er is een verband tussen stress en symptomen van allergie. Probeer stress dus zoveel mogelijk te vermijden. We know, gemakkelijker gezegd op dit moment.

4. Smeer vaseline

Een vettige zalf zoals vaseline kan hulp bieden. Smeer regelmatig een dunne laag in en rond je neusgaten en op je wimpers. De pollen zullen aan de vaseline blijven plakken en niet kriebelen.

5. Draag een bril

Tijd voor een wandeling? Draag dan een zonnebril. Die vermindert het rechtstreeks contact tussen pollen en je ogen. Jeukende ogen? probeer zeker niet te wrijven of te krabben. Kies liever voor een nat washandje om te verzachten.

6. Sport binnen

Buiten joggen hou je beter voor de maanden dat er minder pollen in de lucht hangen. Na een regenbui kan het eventueel wel. Ga je toch naar buiten, draag dan die zonnebril. Te veel last? Wij selecteerden de beste home work-out video’s.

7. Eet knoflook en appels

Bepaalde voedingsstoffen kunnen helpen tegen de vervelende symptomen van hooikoorts. Het gaat om producten die een grote hoeveelheid quercetine bevatten, een stof die een allergische reactie op de pollen blokkeert en ontstekingsreacties in de luchtwegen vermindert. Zet dus rode ui, appels, knoflook en groene thee op het menu.

8. De stofzuiger is je vriend!

Stofzuig je huis vaker. Daarnaast is het belangrijk je huis te verluchten. Doe dit niet overdag, maar eerder als de lucht vochtig is. ‘s Ochtends of ‘s avonds dus. Is het droog en winderig? Houd de ramen dan gesloten. Bovendien kunnen ook verse bloemen de symptomen verergeren. Kamerplanten vormen geen probleem.

9. Maai het gras niet zelf

Bovendien blijf je best weg van plekken waar iemand het gras maait. Laat het tuineren dus aan een van je huisgenoten over.

10. Rijd niet met de ramen open

Houd de ramen van je open altijd gesloten, ook als het erg warm is.

11. Neem desnoods medicijnen

Veel last? Medicijnen kunnen helpen. Ga eerst langs bij een huisarts, die bepaalt of je symptomen effectief afkomstig zijn van hooikoorts en welke medicatie je best neemt.

Let wel op: met corona in het land is het nòg belangrijker om voorzichtig te zijn. Nies dus altijd in een doekje en gooi het meteen weg. En erna je handen wassen natuurlijk.

Meer tips voor huis & tuin: