https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/
Home Gezond 3 fitness mythes die je nooit mag geloven

3 fitness mythes die je nooit mag geloven

3 fitness mythes die je nooit mag geloven

Je hebt een fitnessabonnement aangeschaft en werkt je minstens drie keer per week in het zweet. Maar hoe meer moeite je doet, hoe minder het beoogde effect? Dat kan wel eens liggen aan de goedbedoelde tips die je wel eens krijgt van je beste vriendin, de mythes die je leest op internet of zelfs de bedenkelijke raad van je medesporter. Ban deze 3 mythes alvast uit jou leven, want ze helpen je voor geen meter (of beter: kilogram) verder:

 

Mythe 1: Buikspieroefeningen zorgen voor minder buikvet

Fout! De enige echte manier om af te vallen, is door de combinatie van cardiotraining en gezonde voeding. Hoe hard je buikspieren ook branden na 150 crunches en 390 sit-ups, je zal er niets van merken. Nu ja, ‘niets’ is veel gezegd. Je zal wel sterke buikspieren hebben, maar zolang dat vetlaagje blijft bestaan, zal je weinig zien van die sixpack eronder.

Je weet wat je te doen staat: cut the crap. Weg met junkfood en ongezonde afhaalmaaltijden, verminder je alcoholconsumptie (bye bye zeemzoete cocktailtjes) en eet veel verse groenten in combinatie met magere eiwitten in de plaats. Ook een stevige wandeling op tijd en stond – lees: 3 tot 5 keer per week – is geen overbodige luxe. Deze bizarre tips voor een platte buik werken trouwens ook!

Mythe 2: No pain no gain

Dit oude gezegde is net zo logisch als een vliegende eenhoorn. Als je pijn hebt, stop dan onmiddellijk waar je mee bezig bent. Let op: een branderig gevoel in je spieren is dan weer géén excuus om te stoppen met je training. Luister naar je lichaam en ontdek jouw grens tussen vooruitgang en pijn. Natuurlijk kan je tot een paar dagen na je workout nog last ondervinden van stramme spieren, maar een liesblessure of spierverrekking doet meer kwaad dan goed.

Mythe 3: Van gewichtheffen ga je eruitzien als een bodybuilder

Zelfs al doe je de zwaarste gewichtstrainingen, dan nog zal je er nooit uitzien als een vrouwelijke The Hulk. Vrouwen hebben sowieso minder spiermassa dan mannen en produceren minder testosteron. Daardoor zal je er minder snel gespierd uitzien. Denk dus niet dat wanneer je drie keer per week gewichtjes van vijf kilo heft, je plots nieuwe T-shirts moet kopen omdat je armen niet meer in je mouwen passen.

 

Vraag je jezelf nu af welke mythes je nog voor waar aanneemt? Lees dan zeker deze 5 voedingsmythes. Ook deze verhaaltjes over masturberen blijken ongegrond!

Lees ook: