Redactrice Evelien heeft er genoeg van: stress, rugpijn, opspelende darmen, overtollige kilo’s. Drie maanden lang gooit ze haar leven over een heel andere boeg en test ze verschillende methodes uit om weer fit en actief te worden. Kunnen een zit-sta bureau & een deskbike haar werkdagen actiever maken? Tijd voor een test.

Lees ook: 3 maanden gezonder leven, onze redactrice testte de Fitbit

Als freelance journalist werk ik bijna altijd thuis, aan mijn eigen bureau van Ikea. Het lukt me echter niet om er lang aan te blijven zitten, meestal krijg ik rugpijn. Dus verplaats ik mezelf met mijn laptop van mijn bureau naar de zitbank naar de keukentafel naar mijn bed. Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in zo’n hippe sta-desk en besluit het uit te proberen. Ik contacteer Health 2 Work en mag drie maanden een elektrisch verstelbaar bureau (€ 748) uittesten. Daarbij hoort een Steppie – een wiebelplank waar je op kunt staan tijdens het werken – en een Ergodeskbike Basic (€ 399). Op de dag van de levering schuif ik mijn eigen bureau naar de andere muur, zodat ik een megabureau krijg in L-vorm. Nu kan ik gewoon gaan zitten, staan of fietsen tijdens het werken. Vooral de fiets vind ik spannend: fitnessen tijdens het werken! Maar na een kwartier fietsen merk ik dat het niet lukt om een column te schrijven. Mijn aandacht gaat naar het ‘sporten’, niet naar het schrijven.

‘Doordat ik rechtsta aan mijn bureau, moet het vooruitgaan. Ik blijf geconcentreerd en voel me wakkerder’

In de staande positie neem je plaats op de Steppie, een onderaan afgeronde plank waar je je evenwicht op moet bewaren en die er al wiebelend voor zorgt dat je benen en rug in beweging blijven. Maar ook staand lukt het me niet zo goed om columns of artikels te schrijven. Wat wél heel goed lukt, is technisch vertaalwerk. Ik merk ook dat ik veel sneller werk dan anders, doordat ik rechtsta, moet het vooruitgaan, ik blijf geconcentreerd en voel me veel wakkerder. Dat geldt wel alleen voor schrijfwerk waar ik niet te veel bij moet nadenken. Bij teksten die reflectie vereisen, heb ik rust nodig en dan is dat opgejaagde gevoel net contraproductief. Ik hou het ook maximaal een halfuur uit. Daarna wil ik terug gaan zitten. Ik verplicht mezelf om door te zetten, maar na drie maanden merk ik dat ik steeds minder sta en weer vaker zit. Mocht ik een beroep hebben waarbij ik louter cijfertjes moet ingeven of alleen moet telefoneren, zou het waarschijnlijk wel beter lukken om vol te houden.

CONCLUSIE

Staand werken zorgt ervoor dat je gefocust blijft. Je hebt minder last van ‘zittende’ rugpijn. Het is wel moeilijk om lang vol te houden.

Lees nog meer artikelen van Evelien:

 

Tekst: Evelien Rutten