Vezels zijn de voedingsbron voor de goede bacteriën die in onze darmen leven. En daarom essentieel voor gezonde darmen. Maar eet jij er wel voldoende? Als je deze drie signalen herkent, is het hoog tijd om ze wat vaker op het menu te zetten. 

Darmen worden weleens ons tweede brein genoemd, ze zijn echt essentieel voor een goede fysieke en mentale gezondheid. Daarom is het belangrijk voldoende vezels te eten. Vrouwen zouden zo’n 30 gram per dag moeten eten. Je haalt ze voornamelijk uit groenten, fruit, brood en havermout. Eet jij voldoende vezels, dan zul je onderstaan signalen niet herkennen.

3 signalen  van te weinig vezels:

1. Je moet niet dagelijks naar het toilet

Als je geconstipeerd bent, weet je natuurlijk zeker dat je best wat meer vezels op het menu zet. Maar dan is het eigenlijk al veel te ver gekomen. Moet jij niet dagelijks naar het toilet, dan kan dat zeggen dat je te weinig vezels eet. Leg je bord vanavond dus maar een goed vol met groenten (en fruit).

2. Je cholesterol is te hoog

Vezels hebben een positieve invloed op je cholesterol. Eet je te weinig vezels, dan is de kans groot dat je slechte cholesterol te hoog is.

3. Je hebt na je maaltijd onmiddellijk terug honger

Vezels zijn niet alleen gezond, ze helpen je ook afvallen. Dat komt omdat ze een langer verzadigd gevoel geven in vergelijking met andere voedingsstoffen. Regelmatig honger na je maaltijd? Dan is de kans groot dat die maaltijd te weinig vezels bevatte.

Tips voor meer vezels:

  • Vervang je wit brood door een volkorenvariant. Hetzelfde geldt voor pasta en rijst. Ook quinoa of boekweit zijn een goed idee.
  • Zet wekelijks vette vis op het menu.
  • Eet regelmatig bonen en peulvruchten.
  • Kies snacks met vezels: popcorn of zelfgemaakte hummus zijn prima opties. Of eet gewoon een stuk fruit.
  • Eet chiazaad en noten.
  • Zet avocado’s op het menu.
  • Schil je zoete aardappel niet.

Meer vezels op het menu?