Home Gezond De 4 beste tips van een chiropractor om rugproblemen te vermijden

De 4 beste tips van een chiropractor om rugproblemen te vermijden

De 4 beste tips van een chiropractor om rugproblemen te vermijden

Deze week is het de week van de rug, een initiatief van de Belgische Vereniging van Chiropractors om de aandacht te vestigen op rugproblemen. Wij gingen ten rade bij Bart Vandendries, voorzitter van de vereniging, voor dé tips voor een goede rug.

Rugpijn is erg vervelend. Doe jij een kantoorjob of zit je vaak achter je computer? Dan kun je wel eens last krijgen van pijnklachten aan rug of nek. Dankzij deze tips heb jij er geen last meer van.

1. Dé gouden tip

“De gouden tip om je rug gezond te houden is sporten. We bewegen veel te weinig. En dat terwijl lichaamsbeweging noodzakelijk is voor je rug en de rest van je lichaam. Zeker als je een zittend beroep hebt. Ga maar eens na hoe beperkt de beweging van iemand met een zittend beroep is: ze staan op na acht uur gelegen te hebben, zetten zich aan de ontbijttafel, stappen in hun auto en rijden naar het werk. ’s Middags eten ze in de kantine om ’s avonds terug in de auto naar huis te rijden, te eten en nog wat tv te kijken. En dat terwijl ons lichaam gemaakt is om te bewegen. Het is dus belangrijk dat je een sport zoekt waarin je je kunt uitleven. Welke sport maakt niet zoveel uit, kies iets dat je écht graag doet, zodat je het volhoudt. Het is belangrijker om dagelijks te bewegen (10.000 stappen is een goede manier), dan om één keer per week een intensieve sport te beoefenen. Ben je geen heel sportief type? Ook wandelen, fietsen en zwemmen zijn prima.” Wil jij beginnen, maar weet je niet goed hoe? Hier vind je 6 tips om vandaag nog te starten met sporten.

Lees ook: deze sport past het best bij je leeftijd

2. Mini-breaks

Maar acht uur zitten is hoe dan ook niet goed. En een keertje per week gaan sporten is niet voldoende. Wat dan op kantoor? “Wij raden mini-breaks aan, mini-pauzes om even de benen te strekken. Dat kan dankzij eenvoudige tips. Zet je printer, prullenbak en archiefkast niet vlakbij je bureau, zodat je af en toe moet rondwandelen. Loop regelmatig even rond. Bellen bijvoorbeeld kun je perfect al rondwandelend doen. Stap naar een collega toe in plaats van een mailtje. Heel kleine dingen, die je regelmatig even doen bewegen. Je kunt misschien ook eens samen met de collega’s gaan wandelen of fietsen tijdens de middagpauze. In grote bedrijven zijn er vaak zelfs fitnesscentra aanwezig, de medewerkers mogen tijdens de uren gerust even gaan sporten. Je zou kunnen denken dat dat duur is voor de werkgever, maar onderzoek toont aan dat de productiviteit van medewerkers die bewegen net verhoogt. Geen sportzaal op kantoor? Dan kun je deze oefeningen doen, ze nemen weinig tijd in beslag en kunnen perfect aan je bureau.”

Video: oefeningen voor op kantoor

 

3. Een juiste houding

“Ook een juiste houding op kantoor is belangrijk. Zorg dat je computer recht voor je staat en de bovenrand van je scherm op ooghoogte. Dat is erg belangrijk, zet je je scherm lager, en moet laat je je hoofd daardoor 2,5 cm zakken, dan verdubbelt de belasting op je nekspieren. Plaats je stoel op de juiste hoogte, zodat je armen een hoek van 90 graden vormen als je je onderarmen op je bureau legt. Controleer ook of je je voeten plat op de grond kunt zetten, anders kun je een voetsteun gebruiken.”

Lees ook: waarom veranderen van slaaphouding goed voor je is

4. Let ook op voor de rug van je kinderen!

40% van de jongeren onder de 18 jaar heeft vroeg of laat last van rug- of nekproblemen. “Die cijfers liggen zorgwekkend hoog. Voor kinderen geldt dezelfde gouden tip: ze moeten veel bewegen. En natuurlijk zijn langdurig gebruik van tablets en smartphones niet goed voor de rug en nek van je kinderen. Ze helemaal verbieden is onrealistisch en onnodig. Want tablets zijn dan weer wel heel goed voor de motorische vaardigheden van een kind. Maar beperk de tijd tot zo’n 20 minuten. Daarna kunnen de kids gewoon gezellig gaan buitenspelen.”

Lees ook: deze foto’s bewijzen hoe verslaafd we zijn aan onze smartphone

Week van de rug

De week van de rug (17 oktober tot 21 oktober) is een initiatief van de Belgische vereniging van Chiropractors. Chiropractors zijn gespecialiseerd in de behandeling van gewrichts-, spier-, en aanverwante zenuwaandoeningen. Er wordt geen gebruik gemaakt van medicijnen of operatieve ingrepen, maar wel manuele behandelingen, waaronder de bekendste het ‘manipuleren van gewrichten’, in de volksmond ‘kraken’ genoemd. Meer info vind je hier.

Bart Vandendries is in 2002 afgestudeerd met een masterdiploma Chiropraxie aan het Anglo-European College of Chiropractic, een geassocieerd college van de universiteit van Bournemouth, Engeland. Hij werkt als chiropractor en sinds twee jaar is hij voorzitter van de Belgische vereniging van chiropractors.

Meer gezondheidstips voor op kantoor: