Home Gezond 4 goede redenen om te sporten in de kou

4 goede redenen om te sporten in de kou

4 goede redenen om te sporten in de kou

De winter is nu écht begonnen. Liefst van al zou je lekker onder een fleece dekentje kruipen met een kop warme chocolademelk. Toch is sporten een beter idee! Trek je sportschoenen aan en trek er op uit. Dankzij deze tips maak je je geen zorgen over de kou.

1. Je krijgt meer energie

Door de koude krijg je al sneller last van een energiedipje. Door te sporten in de buitenlucht moet je lichaam harder werken om het warm te krijgen. Gevolg: Het gelukshormoon endorfine komt vrij, je wordt dus instant vrolijker.  Ook deze 9 tips helpen tegen een winterdip.

2. Meer calorieën

Net omdat je lichaam harder moet werken om de kou te bestrijden, verbrand je meer calorieën dan bij een andere work-out. 

3. Vitamine D

Iedereen weet dat de zon een belangrijke bron is van vitamine D. Wel, we hebben goed nieuws. Buiten sporten op een koude, maar zonnige dag, levert evenveel vitamine D op als tijdens een warme zonnige dag. 

4. Goed voor je immuunsysteem

Sporten in de kou is goed voor je immuunsysteem. Je bent dus minder snel vatbaar voor een verkoudheid. Wist je trouwens dat ook sommige voedingsmiddelen helpen tegen een verkoudheid. Je vindt er hier 10.

 

Tips om te sporten in de kou

Een rondje gaan lopen is dus zeker een goed idee. Maar hou wel rekening met de volgende tips. 

  • Kleed je in laagjes en neem een extra kledingstuk mee. Zo kan je altijd iets uitdoen mocht je het te warm krijgen, maar kan je ook iets extra aantrekken mocht het fris worden.
  • Drink veel water. Op die manier hydrateer je je lichaam. Het is altijd belangrijk, maar als het koud is durf je het al eens sneller te vergeten. Drinken is de boodschap.
  • Een goede opwarming. Erg belangrijk, zorg dat je je goed opwarmt voor je aan de slag gaat. Je spieren zijn namelijk wat strammer als het koud is, door goed op te warmen voorkom je letsels. 
  • Neem wat druivensuiker mee. Vermoeide spieren kunnen namelijk minder hard werken, en dus minder gemakkelijk warmte opwekken. Druivensuiker of koolhydraten helpen.

Blijf je toch liever warm binnen? Doe dan deze 4 oefeningen voor een droomlichaam.

 

Lees ook: 

9 tips tegen een winterdip

10 ingrediënten die je moet eten om een verkoudheid te voorkomen

4 oefeningen voor een droomlichaam