We willen allemaal graag van ons buikje af. En hoewel we gezond (proberen te) eten en regelmatig bewegen, is het toch nog altijd moeilijk om dat buikje kwijt te spelen. Deze  voedingsmiddelen helpen tegen dat hardnekkige buikvet.

1. Bruine rijst

Bruine rijst of andere volle granen kunnen helpen in de strijd tegen je buikje. Uit onderzoek gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition bleek dat mensen die 3 keer per dag volle granen aten, 10% minder buikvet hadden dan degenen die een dieet volgden dat geen of amper volle granen bevatte. Ook andere volle granen zoals havermout of donker brood zijn goed in de strijd tegen buikvet. Let wel op: veel volle granen eten veranderde niets aan het buikvet van de deelnemers die ook veel geraffineerde granen aten (Denk aan wit brood, witte rijst,…). Met andere woorden: een bruine pasta eten en daar wit brood bij eten, is geen goed idee.

Dol op havermout? Hier vind je 5 recepten van chef Jamie Oliver. 

2. Boerenkool

Boerenkool is een bron van calcium. Als je als vrouw in de menopauze terechtkomt, is het heel moeilijk dat buikje tegen te houden. Onderzoekers ontdekten dat calcium helpt tegen buikvet. Vrouwen die 100 mg calcium per dag aten zagen hun buikomtrek met 1 inch minder toenemen dan vrouwen die minder calcium aten. (=2,54 cm). Het is nog niet volledig duidelijk waarom calcium zo’n verschil maakt. Maar volgens zou het twee redenen kunnen hebben: calcium helpt aan de goede regulatie van het hormoon oestrogeen, en oestrogeen is gelinkt aan buikvet. De tweede verklaring is dat calcium de productie van het stresshormoon cortisol vermindert. Ook cortisol wordt gelinkt aan buikvet. Gezondheidsorganisaties raden dan ook aan minstens 1000 mg aan calcium binnen te krijgen. Meer dan 2500 mg is best te vermijden.

Ontdek hier aan de hand van 6 signalen of je stress hebt zonder dat je het weet. 

3. Zalm

In zalm zitten gezonde vetten. In tegenstelling tot verzadigde vetten, stapelen ze zich niet op rond je middel. Onderzoekers hebben aan twee groepen gevraagd 750 calorieën per dag extra te eten. De ene groep moest verzadigde vetten eten, de andere onverzadigde. Iedereen kwam bij, maar de groep met de verzadigde vetten kwam vooral bij rond hun middel. De andere groep kwam meer spiermassa bij (en spieren verbranden meer calorieën, zelfs in rust). De juiste keuze van vetten is dus écht belangrijk. Vette vis of noten mag je dus zeker op je menu zetten.

Ontdek hier welke noten het gezondst zijn. 

4. Linzen

Linzen zijn een bron van oplosbare vezels. Volgens een onderzoek zijn die oplosbare vezels een goede manier om buikvet tegen te gaan. Voor elke 10 gram oplosbare vezels die mensen iedere dag extra aten, verloren ze maar liefst 3,7% buikvet over 5 jaar. De groep die daarbij nog eens wat oefeningen deed, kon dubbel zoveel eraf houden als de groep die helemaal niet aan beweging deed.

Ook Pascale Naessens is een fan van linzen. Bekijk hier welke ingrediënten ze nog in huis heeft.

5. Paprika’s

Paprika’s zijn niet alleen heel lekker, ze helpen ook tegen je buikje. Jonge mensen met overgewicht die veel nutriënt-rijke groenten (groene, oranje of gele groenten) op het menu zetten, hadden 17% minder buikvet dan degenen die dat niet deden, volgens een studie. Er is nog geen duidelijke reden waarom dat zo is, maar wij zetten alvast heerlijke paprika’s op het menu.

Meer tips voor een platte buik: