Graag een beetje afvallen? Natuurlijk weet je wel dat je gezond moet eten en voldoende moet bewegen. Maar volgens deze diëtisten zijn er nog enkele dingen die je in de namiddag kunt doen om je te helpen je streefdoel te bereiken.

1. Luister naar je hongergevoel

Erg belangrijk, aldus Alissa Rumsey, auteur van ‘Three Steps to a Healthier you’. Als je druk bezig bent overdag en je hongergevoel negeert, is de kans veel groter dat je je ‘s avonds overeet. Zorg dus dat je altijd voldoende gezonde snacks meeneemt. Zo heb je later, als je wel tijd hebt om te eten, geen reuzehonger.

Inspiratie nodig? Hier vind je snacks die minder dan 100 calorieën bevatten.

2. Let op met snacks en drankjes

Regelmatig snacken is dus erg belangrijk, maar dat betekent niet dat je eten moet eten, gewoon omdat het er is. Een collega die taart trakteert of proevertjes bij de supermarkt… Je mag gerust neen zeggen. Die heel kleine hapjes kunnen wel degelijk een groot verschil maken. Volgende keer als je in de snoepkast duikt voor dat stuk chocolade om 16 uur, vraag je dan af of je écht honger hebt of eigenlijk uit gewoonte eet.

3. Beweeg

‘s Morgens sporten is natuurlijk erg gezond, maar dat betekent niet dat je de hele namiddag moet stilzitten. “Als je de hele dag zit, heeft een uurtje sporten zelfs weinig zin. Maak er een gewoonte van om minstens 1 keer per uur even te bewegen. Als is het maar voor 2 minuten. Al die kleine bewegingen tellen op.”

Hier lees je hoe je meer beweging neemt op kantoor.

4. Drink water

“Mensen onderschatten de impact van water“, voegt ze nog toe. “Zelfs de lichtste vorm van dehydratie zorgt dat je je hongerig voelt, terwijl je lichaam gewoon drank nodig heeft. Zorg dat je dus altijd een fles water op je bureau hebt staan (en er ook effectief van drinkt). Je metabolisme vaart er wel bij en je bent niet geneigd naar de snoepautomaat te hollen. Probeer dus écht aan die anderhalve tot 2 liter te te raken.”

5. Doe aan intervaltraining

“Ga naar de sportzaal voor je je avondmaal hebt gegeten. Wat het best werkt? Intervaltrainingen (je weet wel, heel intensief sporten afwisselen met periodes van rust). Dit soort trainingen werkt het best tegen buikvet en zorgt dat je over het algemeen meer vet en calorieën verbrandt. Zelfs heel korte intervaltrainingen – 10 minuten – maken een verschil. Te weinig tijd is dus géén geldig excuus.”

Meer tips om enkele kilo’s kwijt te raken:

SOURCE: Women's Health