Je wilt graag enkele kilo’s kwijt, maar het is een eeuwige strijd en lijkt niet altijd goed te lukken. Herkenbaar? Je bent zeker niet alleen. Dit zijn vaak voorkomende eetgewoontes die je dieet saboteren.

Lees ook: Timing is everything! Op deze momenten liegt de weegschaal tegen je

1. Je drinkt regelmatig

Het drinken van alcohol heeft een domino-effect. Na een drankje – dat meestal al heel wat calorieën bevat – worden gewoontes al eens vergeten en is het verleidelijk om nog een lekkere snack te eten. Resultaat: honderden calorieën extra. Tip: kies één dag waarop je drinkt en spreek met jezelf af dat je maximum twee drankjes drinkt. Als je regelmatig drinkt, zal het resultaat verbluffend zijn.

Lees hier hoeveel calorieën je favoriete drankjes bevatten.

2. Je slaat maaltijden over

Je hebt het waarschijnlijk al vaak gehoord, maar het is écht belangrijk. Te veel tijd bewaren tussen maaltijden kan namelijk zorgen dat je niet afvalt. Eerst en vooral verbrand je waarschijnlijk minder calorieën omdat je lichaam compenseert dat er niet genoeg brandstoffen zijn. Ten tweede is de kans groot dat je je ‘s avonds overeet omdat je grote honger hebt. Omdat je lichaam die grote maaltijd onmogelijk kan verbranden, gaat hij rechtstreeks naar je vetcellen. Eet dus verschillende keren per dag en eet een grote maaltijd als je zwaardere activiteiten hebt en kleine maaltijden als je slechts lichte inspanningen doet.

Lees hier ook deze 3 tips om je ‘s avonds niet meer te overeten

3. Je overeet je in gezonde ingrediënten

Ja, avocado’s, volle granen en linzen zijn erg gezond, maar als je er te veel van eet, ga je niet meer afvallen. Gezonde voeding geeft je nodige voedingsstoffen en kan je metabolisme boosten, maar te veel is te veel. Een portie fruit heeft bijvoorbeeld de grootte van een tennisbal, een portie havermout ongeveer de helft daarvan, voeg je noten en zaden toe, beperk je dan tot een hoeveelheid ter grootte van een golfbal. Je porties onder controle houden is de boodschap.

Lees hier de beste tips om je metabolisme te boosten

4. Je bant alle vetten uit je dieet

Te veel is uiteraard te veel. Maar het is zeker niet nodig om alle vetten uit je dieet te schrappen. Het is zelfs gevaarlijk en helpt je niet bij het afvallen. Kies daarom voor de gezonde vetten. Denk aan olijfolie, avocado of vette vis.

Hier ontdek je welke vetten je zeker WEL op het menu mag zetten

5. Je telt calorieën

Niet alleen het aantal calorieën, ook het tijdstip waarop je eet en de kwaliteit van je voeding, is belangrijk. Bovendien tel je liever geen calorieën omdat verschillende studies aantoonden dat het vrouwen stress bezorgt. Stress zorgt niet alleen dat je sneller geneigd ben om op te geven, het zorgt ook voor de aanmaak van cortisol, dat zorgt dat je meer buikvet opslaat én je sugar cravings geeft. Maak liever gezonde, verstandige keuzes in plaats van calorieën te tellen.

Meer weten? Hier lees je waarom dokters calorieën tellen écht geen goed idee vinden.

Meer tips voor een gezond dieet: