Home Gezond 5 goede eetgewoonten die we kunnen overnemen van Olympiërs

5 goede eetgewoonten die we kunnen overnemen van Olympiërs

5 goede eetgewoonten die we kunnen overnemen van Olympiërs

De Olympische Spelen zijn afgerond en België heeft maar liefst 6 medailles mee naar huis kunnen nemen. Hoewel we onszelf niet in staat zien ooit een olympische medaille te scoren, kunnen we wel andere dingen leren van de olympiërs. Onder andere hun gezonde eetgewoontes. Dit zijn 7 tips van experten die ook op ons van toepassing zijn.

 

1. Ze behandelen eten als brandstof

“De beste atleten zien voeding als brandstof”, zegt Nancy Clark sportvoedingsdeskundige. “Veel mensen behandelen hun auto beter dan hun lichaam. Je steekt geen slechte brandstof in een Porsche, waarom zou je dat dan wel in je lichaam doen? Voor je eet stel je jezelf best eerst de vragen: ‘hoe ga ik me voelen als ik dit eet, hoe gaat mijn lichaam zich gedragen en doet het iets voor mijn gezondheid?’ Neem de tijd om te noteren (in een app) wat je eet. Zo besef je wat je eet, en na een paar dagen eten de meeste mensen automatisch al gezonder”, raadt ze aan. Broccoli is bijvoorbeeld zo’n superfood. Hier lees je wat het doet voor je lichaam.

2. Ze eten om de 4 uur

Je hebt natuurlijk niet evenveel calorieën nodig als een olympiër, simpelweg omdat we niet evenveel sporten. Maar van het eetschema kunnen we veel leren. “Eet om de 4 uur, plan je maaltijden en snacks in en eet met regelmaat. Dat zorgt voor een beter algemeen energieniveau. Maaltijden die zowel koolhydraten als proteïnen bevatten, eet je best binnen de 30 minuten na je work-out. Op die manier haal je het beste resultaat uit je sport. Bovendien helpt het je gewicht onder controle houden: door structuur in je eetpatroon te brengen heb je minder kans op slechte keuzes en overeten.” Toch last van food cravings? Hier lees je hoe je ze kan weerstaan.

3. Ze hydrateren voldoende

“Ik ben hyper-gefocust op voldoende water drinken“, zegt Meg Mangano, voedingsdeskundige voor de Verenigde Staten op de Olympische Spelen. “Begin zeker te drinken als je opstaat, en blijf drinken gedurende de hele dag. Te weinig hydratatie heeft een negatieve impact op prestaties. Minstens de helft van de vloeistoffen moet water zijn”, raadt ze aan. “De meeste mensen leven in constante staat van lichte dehydratie. Dat is slecht voor je prestaties, maar ook voor je metabolisme. Het is een goede tip om je urine te bekijken, die moet lichtgeel zijn.” Moeite met voldoende water drinken? Lees dan deze tips.

4. Ze eten heel veel vis en zeevruchten

Olympische sporters eten heel veel vis en zeevruchten. Dat is niet verwonderlijk, het bevat proteïnen, weinig calorieën en veel gezonde omega-3 vetzuren. Een goede tip: zet dus vaker vis en zeevruchten op het menu. Geen zin om zelf achter de kookpotten te staan? Probeer dan 1 van deze heerlijke visrestaurants aan de kust.

5. Ze volgen de 85-15-regel

Niemand is perfect, zelfs olympiërs niet. “De meeste olympiërs houden zich zo’n 85% van de tijd aan hun streng dieet. Voor de rest van de tijd zijn ze iets minder streng als het op hun maaltijden aankomt. Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat ze alles eten wat ze zien, maar ze gunnen zichzelf wel eens een zoete of zoute snack.

 

Meer over sport & gezondheid:

SOURCE: Huffington Post