Natuurlijk moet je voldoende slapen om je uitgerust te voelen, maar ben jij toch vermoeid nadat je 8 uur hebt geslapen, dan is er waarschijnlijk een andere oorzaak. Wat je best doet, is afhankelijk van je type vermoeidheid. Wij zetten de meest voorkomende op een rijtje.

1. Je hebt energiepieken… en dipjes

Als je afhankelijk bent van cafeïne of suiker om je namiddagdipje door te komen, is het nuttig je bloedsuikerspiegel te bekijken. Door suiker te eten of drinken, krijgt je bloedsuikerspiegel een piek. Je hebt even veel energie, maar die piek wordt gevolgd door een sterke daling. Gevolg: je voelt je energieloos. Naast vermoeidheid kunnen slapeloosheid, irritatie, bibberen, koppijn, minder concentratie en humeurschommelingen symptomen zijn.

Zo zorg je voor een stabiele bloedsuikerspiegel:

2. Je voelt je leeggezogen

Als je het gevoel hebt dat je compleet leegezogen bent, zou het kunnen dat je magnesiumgehalte te laag is. Magnesium activeert die enzymen die het proces van energieproductie in gang zetten, als je te weinig magnesium in je bloed hebt, zal je motor dus simpelweg niet starten. Bovendien is magnesium ook verantwoordelijk voor andere functies, zo zorgt het dat we kalm blijven, reguleert het stress en ondersteunt het onze spierwerking. Andere symptomen van een magnesiumtekort zijn spierkrampen, hoofdpijn, rusteloosheid, irritatie en hartkloppingen. 

Zo boost je jouw magnesiumgehalte

  • Eet minstens twee porties groene bladgroenten per dag
  • Vervang je witte koolhydraten (rijst, pasta, brood,…) zo veel mogelijk door de bruine variant.
  • Overweeg supplementen (bespreek dit wel eerst even met je arts)

3. Verminderde concentratie, geheugen en motivatie

Heb je het gevoel dat je brein niet op volle toeren draait en dat je niet de mentale energie hebt om op je beste niveau te presteren? Dan heb je misschien wel een tekort aan vitamine B dat een onmisbare schakel in je energieproductie. Een tekort aan vitamine B1 is gelinkt aan irritatie, een minder goed geheugen en minder concentratie. Te weinig B9 kan maken dat je je apathisch voelt of niet gemotiveerd bent. Een gebrek aan B12 zorgt dat je je verward voelt. Een tekort aan vitamine B is niet enkel afhankelijk van wat je op het menu zet. Chronische stress en regelmatig alcohol drinken kan een tekort veroorzaken.

Zo geef je je vitamine B-gehalte een boost

  • Eet minstens 5 porties groenten per dag
  • Ben je vegetariër? Zorg dan dat je B12 uit andere bronnen haalt.
  • Stoom je groenten in plaats van ze te koken. Op die manier blijft vitamine B beter behouden.

4. Moe en rusteloos

Als je het moeilijk hebt om tot rust te komen omdat je gedachten naar je werk blijven gaan, drink je misschien te veel cafeïne. Hoewel er geen twijfel over bestaat dat cafeïne je energiepeil een snelle boost geeft, kan je er toch te veel van hebben en dat heeft een negatieve invloed op je energiepeil. Bovendien kan het slapeloosheid, een ijzertekort en een onrustig gevoel veroorzaken. 

Zo verminder je jouw cafeïneverbruik:

  • Kies voor 1 kopje koffie in plaats van 2. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
  • Vervang je cola of andere cafeïnerijke drankjes door infused water.
  • Vervang zwarte thee en koffie op je werk door cafeïnevrije opties.

5. Een slap gevoel, een gebrek aan kracht

Voel je je zwak, dan zou een ijzertekort de oorzaak kunnen zijn van je vermoeidheid. Om er achter te komen, laat je best even bloed afnemen bij je dokter. Lees hier meer over een ijzertekort.

Meer tips voor een gezonde geest in een gezond lichaam:

SOURCE: netdoctor - Beeld: Lovestories