Je eet gezond, je beweegt voldoende en je drinkt veel water. Toch slaag je er maar niet in om gewicht blijvend te verliezen. Herkenbaar? Misschien ligt het wel aan je ochtendgewoontes. Deze 5 gewoontes laat je liever achterwege.

“De grootste fout die mensen maken is dat ze de dag fout starten”, zegt Susan Peirce Thompson van The Institute for Sustainable Weight Loss. “De eerste momenten na het ontwaken leggen de fundamenten voor de keuzes die je voor de rest van de dag maakt.

1. Je slaapt te veel (of net te weinig)

Als je te weinig slaapt, ben je steeds geneigd ongezonde keuzes te maken. Je lichaam hunkert zo naar energie dat je zin krijgt in suikers. Maar omgekeerd geldt ook: slaap je te veel, dan val je minder gemakkelijk af. Uit een wetenschappelijke studie blijkt dat mensen die meer dan 10 uur per nacht slapen meer kans hebben op overgewicht dan mensen die tussen 7 en 9 uren per nacht slapen. Zorg daarbij dat je dagelijks ongeveer op hetzelfde uur gaat slapen en op hetzelfde uur ontwaakt, op die manier creëer je een gezond bioritme.

2. Je neemt geen zonlicht op

Als je de gordijnen gesloten laat nadat je uit bed bent gestapt mis je wat de zon kan doen voor je gewichtsverlies. Uit een onderzoek verschenen in PLOS One bleek dat deelnemers die ‘s morgens meteen hun gordijnen openden, gemiddeld een lager BMI hadden dan degenen die dat niet deden. Volgens de onderzoekers is zo’n 20 à 30 minuten zonlicht al voldoende om een effect te hebben. Je lichaam weet dat het tijd is om wakker te worden en je metabolisme schiet in actie. Dat zonlicht heeft trouwens ook een goede invloed op je humeur: win-win dus.

3. Je maakt je bed niet op

Volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation slapen mensen die hun bed opmaken beter. Maak je dagelijks je bed op, dan heb je 19% kans op een betere nachtrust. Omdat een goede nachtrust essentieel is voor een gezond gewicht, zou je dus ook gemakkelijker afvallen.

4. Je mijdt de weegschaal

Onderzoekers aan de Cornell University volgden 2 jaar lang 162 mensen met overgewicht. Ze ontdekten dat degenen die zich dagelijks wogen, meer succes hadden in blijvend gewichtsverlies dan de anderen. “Het beste moment om op de weegschaal te gaan staan is onmiddellijk nadat je bent opgestaan, dan is je gewicht het laagst”, aldus Lisa Jones van de Pennsylvania Academy of Nutrition and Dietetics. Niet alleen is je weging meer accuraat, je kunt ook je eetpatroon overdag aanpassen als het resultaat je tegenvalt.

Hier ontdek je op welke momenten je echt niet op de weegschaal mag gaan staan. 

5. Je luistert niet naar je hongergevoel

Of je nu best periodiek vast of een ontbijt neemt? Je lichaam vertelt je wat het nodig heeft. Luister dus naar je hongergevoel. Geen honger: dan is het prima om pas later te eten. Net grote honger? Dan geniet je simpelweg van een lekker ontbijt!

Meer tips als je enkele kilo’s kwijt wilt:

SOURCE: Women's Health