Home Gezond 5 tips om minder zelfkritisch te zijn

5 tips om minder zelfkritisch te zijn

5 tips om minder zelfkritisch te zijn

Een beetje kritisch zijn voor jezelf is gezond, je bent ambitieus en daagt jezelf uit. Maar te veel zelfkritiek kan je verlammen, je zelfvertrouwen verdwijnt en je bent net minder productief. 5 tips tegen te veel zelfkritiek.

Waarom zijn we zelfkritisch? 

Van jongs af aan krijg je het aangeleerd, jezelf uitdagen en niet te snel tevreden zijn. Het is normaal en hoort bij je opvoeding. En ergens is het wel oké, om jezelf zo nu en dan in vraag te stellen. Het kan je zelfs helpen doelen te bereiken. Maar té kritisch zijn heeft een averechts effect. Je wordt onzeker, minder creatief en onrustig. Het kan je verlammen en zorgt net dat je minder efficiënt bent. Daarom: 5 tips om minder zelfkritisch te zijn. 

1. Wees realistisch

Maak iedere dag een lijstje met je taken. Doe dit zowel voor je werk als voor je huishouden. Belangrijk hierbij: wil niet té veel. 10 uur werken, naar een meeting gaan, de kinderen oppikken en een driegangenmenu koken is nu eenmaal onhaalbaar. Stel dus doelen die realistisch zijn. Zet ze op een lijstje en vink af als je klaar bent. Dat geeft voldoening. Vergeet ook niet om tijd voor jezelf in te plannen, zodat je even kan nadenken en alles kan loslaten. Hier lees je hoe je meer tijd maakt voor jezelf.

2. Denk rationeel

Zelfkritiek is een vorm van negatief denken. "Ik kan het niet", "Ik heb dit niet goed genoeg gedaan" of "ik ben niet goed genoeg", zijn maar enkele van de voorbeelden. Maar probeer het even rationeel te bekijken. Waarom is het niet gelukt? Hoe kan je verbeteren? En hoe zorg je ervoor dat je dezelfde fout niet nog eens maakt? 

3. Neem even afstand

Neem even afstand van je 'probleem'. Zelfkritiek is erg vermoeiend, probeer dus even volledig tot rust te komen. Maak een wandeling, lees een goed boek of plan iets leuks met je partner of vrienden. Achteraf kan je het vaak al beter plaatsen en relativeren. Is het wél echt zo erg, en is het jouw schuld? Hier lees je hoe je kan leren relativeren.

4. Geef jezelf een compliment

'Je doet 10 goede dingen en maakt vervolgens 1 fout, je focust op de fout en voelt je er slecht over', een heel herkenbaar scenario voor een zelfcriticus. Heel belangrijk dus om ook de goede dingen te zien. Geef jezelf daarom regelmatig een compliment. Vind je het moeilijk? Schrijf dan iedere avond in 1 zinnetje op wat je goed hebt gedaan. Ongetwijfeld kan je wel iets bedenken. Automatisch ga je positiever denken

5. Geef perfectie op

Streef naar de beste versie van jezelf, maar besef dat perfectie simpelweg onmogelijk is. Vergeef daarom jezelf als je een fout maakt en probeer er uit te leren. Vergelijk jezelf bovendien niet constant met anderen. Je hebt geen realistisch beeld over anderen en het maakt je ongelukkig. Leg daarom de focus op jezelf. 

Geef zelfkritiek op en behandel jezelf met het respect dat je verdient, hier lees je tips voor meer zelfrespect. Wil je een belangrijk doel bereiken? Hier lees je 7 tips die je écht meer wilskracht geven.

 

Lees ook: 

10 tips die leiden naar geluk

6 tips om neen te leren zeggen