Zwemmen is een prima manier om meer te bewegen, alle spieren te gebruiken en zelfs enkele kilo’s af te vallen. Dankzij deze trucs haal je nog meer uit je training.

1. Doe eens een intervaltraining

Afwisseling is essentieel als je enkele kilo’s kwijt wilt. Probeer daarom ook te variëren in je zwemtraining. De ene keer zwem je een lange afstand op het gemak, de keer erna ga je eens voor een intervaltraining. Zo doe je dat: zwem 4 baantjes om op te warmen, zwem 16 baantjes in je snelste tempo, na elk baantje kom je 20 seconden op adem. Tenslotte zwem je nog eens 6 baantjes aan een rustig tempo. Op deze manier daag je je lichaam meer uit en val je gemakkelijker af. Extra plus: je bent sneller klaar.

2. Wissel af

Zoals je hierboven al las, is afwisseling belangrijk. Wissel niet enkel het tempo en de afstand af, maar ook je zwemslag. Vervang je schoolslag dus eens door borstcrawl, vlinderslag of rugslag. Bovendien train je zo meerdere spieren.

3. Combineer met oefeningen

Baantjes trekken kan saai worden. Combineer daarom met andere oefeningen die je aan de kant uitvoert. Denk aan aquafitness, zoals: squats, watertrappelen of fietsen met je benen vanaf de rand van het zwembad. Zo train je nog meer verschillende spieren.

4. Gebruik accessoires

Dankzij accessoires kun je extra variëren. Zwem bijvoorbeeld eens met een plankje. Op die manier train je je benen extra hard omdat die al het werk moeten doen.

5. Werk aan je handtechniek

Je handen spelen ook een belangrijke rol als je wilt afvallen. Dat heeft te maken met snelheid. Als je je vingers gesloten houdt en van je handen kommetjes maakt, zwem je sneller. En dankzij sneller zwemmen verbrand je meer calorieën.

 

Meer over sport: