Home Gezond 5 voedingsmythes: waarheid of klinkklare onzin?

5 voedingsmythes: waarheid of klinkklare onzin?

5 voedingsmythes: waarheid of klinkklare onzin?

Je kunt geen website openen of je leest over een of andere (vreemde) dieethype. Er bestaan heel wat mythes, maar zijn ze waar of is het klinkklare commerciële onzin? 

Prof. dr. Martijn B. Katan heeft het in het nieuwe boek voedingsmythes over, u raadt het al, voedingsmythes. Wij lazen en werden verschillende keren verrast. 

1. Bleekselderij levert negatieve calorieën

Heerlijk toch, negatieve calorieën. Hoe meer je er van eet, hoe meer je afvalt. Onder andere bleekselderij, doperwten en kiwi's zijn 'katabole voedingsmiddelen'. Voor het kauwen, verteren en opnemen zou je meer calorieën nodig hebben dan erin zitten, zodat je er netto van afvalt. Maar helaas, het blijkt niet waar. "100 g komkommer eten levert 12 calorieën op, en een minuut kauwen kost een halve calorie, dus daar val je niet van af. Zonde dus. Groeten bevatten gelukkig wel een pak minder calorieën dan andere snacks, en zijn daarom echte aanraders als je wilt afvallen. Inspiratie nodig? Hier vind je 4 zomerse recepten met groenten.

2. Migraine kan komen door stoffen in kaas, wijn of chocolade

Mensen met migraine denken wel eens dat de oorzaak ligt bij het eten van oude kaas. Op zich een logisch idee, oude kaas ligt een jaar te rijpen, en tijdens dat rijpen ontstaan er afbraakproducten van eiwit, die amines heten. Ze zitten ook in ander eten, zoals salami, sojasaus of gerookte makreel. Verschillende onderzoeken tonen aan dat je van amines uit kaas, rode wijn en chocolade geen migraine krijgt. Onze darmen bevatten namelijk speciale enzymen die amines uit het eten afbreken en onschadelijk maken. Ze komen dus niet zomaar je lichaam in, en al helemaal niet in de hersenen. Je moet echt al een enorme hoeveelheid amines binnenkrijgen om er ziek van te worden. Hoofdpijn na het drinken van te veel wijn? Dat komt dus niet door amines, maar simpelweg door de alcohol. Last van migraine? Probeer dan dit drankje dat je er van af helpt.

3. Tarwe is niet gezond

Een aantal jaar geleden waren wetenschappers nog rotsvast overtuigd dat vetten de grote boosdoeners zijn. Commerciële ondernemingen speelden daar gretig op in, en maakten chips, boter en andere lekkernijen met minder vet. Nu lijkt het alsof koolhydraten, die worden omgezet in suikers, de grote boeman zijn. Het Nederlandse Voedingscentrum raadt zes volkoren boterhammen per dag aan. En daar kan Katan zich wel in vinden. "Hun adviezen zijn saai, maar ze kloppen meestal wel, en ze krijgen er van niemand geld voor. Tarwe is dus niet slecht, en volkorenbrood is gezond. Koekjes zijn minder gezond, maar dat komt door de lekkere calorieën die gemakkelijk weghappen, niet door de tarwebloem erin. Zoek je iets lekkers voor op je boterham? Hier vind je 3 x lekker en gezond broodbeleg.

4. Asperges bevorderen de potentie

Asperges worden al sinds de Oudheid beschouwd als een libido- en potentieverhogend middel.Een flinke asperge lijkt op een stijve penis. Met een beetje verbeelding geldt het zelfde voor bleekselderij en prei. Maar klopt de mythe echt, en verhoogt het de potentie? Potentie is een kwestie van bloedvaten en zenuwen. Een erectie ontstaat doordat de penis wordt volgepompt met bloed. Als de slagadertjes die naar de penis leiden verstopt raken, kan er niet genoeg bloed worden aangevoerd en blijft de erectie uit. Je kunt dit mits voeding voorkomen, maar dan moet je er vroeg aan beginnen. Gezond eten, een te dikke buik vermijden en diabetes type 2 voorkomen. Toch kan ook een zinnenprikkelende maaltijd van oesters en asperges best werken, potentie is voor een groot deel emotie, en suggestie doet wonderen. Zeker het proberen waard dus. Willen jullie samen aan jullie libido werken? Hier vind je 7 tips.

5. Rode wijn is goed voor het hart

Zijn een à twee glazen rode wijn nu écht goed voor je hart? Niet-drinkers overlijden inderdaad jonger dan degenen die 1 à 2 glazen per dag drinken. Het verschil zit vooral in de sterfte aan hart- en vaatziekten. Dat bewijst niet alles, want degenen die een glas wijn bij het eten drinken, zijn vaak het soort mensen dat sushi eten, hun kind met de bakfiets naar school brengen, op zaterdag gaan hardlopen en niet roken. Ze zijn meestal ook hoger opgeleid en hebben betere jobs. Toch is het aannemelijk dat alcohol een effect heeft op hart- en vaatziekten. Alleen is dat effect vermoedelijk een stuk kleiner dan wordt beweerd. Dat specifiek rode wijn stoffen bevat die goed zijn voor het hart, klopt niet. In rode wijn zitten polyfenolen en resveratol. Maar die potentieel heilzame stoffen zijn zo miniem aanwezig dat je al honderden liters per dag zou moeten drinken voor een effect. Bovendien is alcohol een oorzaak van kanker. Minder drinken is een van de weinige dingen die je als vrouw kunt doen om je risico op borstkanker te verminderen. Bovendien bevat het heel wat calorieën, hoeveel calorieën je favoriete drankje juist bevat, ontdek je hier.

Er bestaan heel wat mythes over gezondheid. Zo ook over masturbatie, ontdek hier of ze waar zijn.

 

Voedingsmythes Meer mythes ontdekken? Dat kan in Voedingsmythes van Martijn Katan, van uitgeverij Bert Bakker.

 

Lees ook: 

10 regels voor een écht gezond leven

Zo geniet je op restaurant zonder bij te komen

7 verrassende redenen waarom je die extra kilo's niet kwijt raakt