Home Gezond 6 redenen waarom je niet meer afvalt van het sporten

6 redenen waarom je niet meer afvalt van het sporten

6 redenen waarom je niet meer afvalt van het sporten

Ken jij het gevoel? Je slaagt er eindelijk in een sport vol te houden en je ziet het resultaat ook aan je lichaam. Maar dan plots lijkt alles te stagneren. Dit zijn 6 mogelijke redenen waarom je gesport plots geen resultaten meer oplevert.

We hebben het allemaal wel al gedaan: stevig aan het sporten geslaan om eindelijk wat gewicht te verliezen of wat meer in vorm te geraken. En dat lukt de eerste weken ook! We zien ons buikje verdwijnen en onze heupen smaller worden. Maar dan plots lijkt al het gezwoeg voor niets te zijn en zien we geen resultaat meer. De kans is dan groot dat je 1 van deze 6 dingen 'verkeerd' doet.

1. Je doet teveel hetzelfde

Wanneer je een sport vindt die bij je past, zal je lichaam in het begin zeker veranderen. Maar als deze sport het enige is wat je doet, zal je lichaam hieraan wennen en niet meer evolueren. Als je dus iets anders wilt bereiken, doe dan gewoon iets nieuws waarmee je effectief kunt bereiken wat je wilt. Probeer bijvoorbeeld eens aan yoga te doen als je leniger wilt worden. Of probeer eens 1 van deze 5 sporten, waarmee je het hoogst aantal calorieën verbrandt. 

2. Je legt jezelf niet genoeg uitdaging op

Aangezien je lichaam zich niet alleen aanpast aan een bepaalde vorm van lichaamsbeweging, maar ook aan de intensiteit ervan, is de intensiteit van je work-out belangrijker dan de duur ervan als je enkele kilo's kwijt wil. Ook hier is afwisselen opnieuw de oplossing. Volgens experts bereik je het beste resultaat door lichte, middelmatige en zware work-outs af te wisselen. Ook het moment waarop je sport kan een invloed hebben, lees hier op welk moment je het hoogst aantal calorieën verbrandt.

3. Je eet meer dan je verbrandt

Jammer maar helaas, je verbrandt tijdens je work-out meestal minder calorieën dan je eigenlijk denkt. Afvallen lukt bovendien enkel als ook minder gaat eten en niet door enkel meer te sporten. Zelfs als je enkel fitter wilt worden en geen kilo's kwijt wilt, raden trainers aan om kleinere porties te eten. Neem dus je eetpatroon eens onder de loep en kijk waar je kunt bezuinigen. Schep bijvoorbeeld niet te veel op en drink enkel water zodat je in vloeibare vorm geen extra calorieën binnen krijgt. Lees hier 5 eenvoudige tips om gewicht te verliezen. 

4. Je bent moe of gestresst

Je lichaam in vorm krijgen doe je niet alleen door actiever te zijn en door op je eten te letten. Voldoende slapen is ook een belangrijke voorwaarde voor een gezond lichaam dat in vorm is. Als je moe (of gestresst) bent, zal je lichaam minder voordelen halen uit de beweging. Je spieren herstellen namelijk tijdens je slaap en bovendien kunnen je hormonen er door slaapgebrek door zorgen dat je lichaam vet vasthoudt. Zorg er daarom voor dat je minstens zeven uur per nacht slaapt en dat je ontspant wanneer je gestresst bent. En een slanke lijn is niet de enige reden om voldoende te slapen, hier lees je wat te weinig slaap doet met je lichaam.

5. Buiten het sporten ben je niet actief

We kunnen er niet om heen: onze maatschappij is een zittende maatschappij geworden. Toch blijkt uit onderzoek dat mensen die in het dagelijkse leven wat actiever zijn (lees: de trap of de fiets nemen), vaak ook slanker en fitter zijn dan mensen die zich enkel in de sportschool regelmatig afmatten. Probeer dus overdag wat meer te bewegen en rond te lopen. Lees hier wat een hele dag zitten met je achterwerk doet.

6. Je bent te streng voor jezelf

Deze laatste reden is misschien wel de meest voorkomende. Wanneer we een gezondere en actievere levensstijl proberen na te streven, zien we vaak niet zo snel resultaat als we zouden willen. Soms focussen we ons ook te hard op onze 'probleemgebieden' en zien we daarom niet dat andere delen van ons lichaam wél veranderen. Het is echter nodig om je lichaam als 1 plaatje te zien, want het bepaalt helaas zelf waar het vet verliest. Wanneer je je beter in je vel voelt, je kleren makkelijker zitten en je zonder te hijgen de trap op kan, weet je dat je goed bezig bent. Bekijk hier 5 tips om minder zelfkritisch te zijn. 

Lees ook:

Lightproducten: toch niet zo gezond?

Zo helpt rode wijn bij het afvallen

Dit doet een hele dag zitten met je achterwerk

 

Bron: Margriet