Home Gezond 7 fouten die je niet meer mag maken als je wilt afvallen

7 fouten die je niet meer mag maken als je wilt afvallen

7 fouten die je niet meer mag maken als je wilt afvallen

Tijd voor goede voornemens? Een goed idee. Toch zijn er een aantal veel gemaakte fouten die zorgen dat je niet afvalt. Wij zetten enkele van de meest gemaakte fouten voor jullie op een rijtje.

1. Je slaapt te weinig

Als je denkt dat je slaap geen grote invloed heeft op je dieet heb je het grondig mis. Een slaaptekort zorgt niet alleen dat je meer honger hebt, het vergroot de kans op depressieve gevoelens, die ook weer zorgen dat je meer wilt eten. Voldoende slaap is écht essentieel, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid, als voor het getal op de weegschaal. Meer overtuiging nodig? Lees hier de waarschuwing van een professor: “te weinig slaap is dodelijk”

2. Je eet te weinig

Een klassieke fout, en toch nog steeds een van de vaakst gemaakte. Neen, je moet jezelf niet uithongeren, sterker nog: het doet meer kwaad dan goed. Eet zeker een ontbijt, middag- en avondmaal. Voorzie twee tussendoortjes. Het gaat vooral om wat je eet. Hier ontdek je 15 snacks die minder dan 100 calorieën bevatten. 

3. Je compenseert je sporten met extra eten

Voldoende beweging is noodzakelijk, goed dus dat je terug naar de sportzaal gaat. Maar neem niet aan dat dat voldoende is. Vaak denken we ‘ach, we zijn naar de fitness geweest, die wafel kan wel’. Maar dat is geen goed idee. Let op je voeding en zie je beweging als een gezonde extra.

4. Je hebt te veel stress

Een boeiende job, een interessant sociaal leven, een huishouden om recht te houden… We moeten heel wat presteren in korte tijd. Maar te veel stress is niet alleen slecht voor je welzijn, het brengt ook je dieet in gevaar. Probeer dus regelmatig me-time in te lassen, stress te beperken en voldoende rust te nemen.

Vaak vermoeid? Hier ontdek je of je stress hebt zonder dat je het zelf weet.

5. Je plant niet

Je kunt er helaas niet omheen, gezond eten vraagt een goede planning. Maak een boodschappenlijstje, zorg dat je altijd gezonde voeding in huis hebt en zorg dat je gezonde snacks in je handtas meeneemt. Een hongertje los je zo op, en je raakt niet verleid om snel ergens iets (ongezond) te kopen.

6. Je hebt te hoge verwachtingen

De kans is groot dat je net als ons droomt van een strak lijf, met de perfecte buik en heupen. En liefst van alles nog zonder veel te doen én in een recordtempo. Wel, we kunnen je alvast verklappen dat die té hoge verwachtingen je niet gaan helpen. Je beseft snel dat het zo (snel) niet gaat en raakt gedemotiveerd. Gevolg: je geeft er de brui aan. Stel realistische doelen en heb de juiste verwachtingen. En verwacht ook vooral gezonde dingen. Jezelf uithongeren en als een bezetene sporten voor een size zero horen daar dus NIET bij.

7. Je schrapt je lievelingseten van het menu

Hét geheim van een gezond lichaam? Je levensstijl aanpassen en je daar aan houden. Niet voor een korte tijd, maar gezonde keuzes maken en je daar levenslang aan houden. Je lievelingseten schrappen is dus té belachelijk voor woorden. Verwen jezelf af en toe met je favoriete kost, en misschien slaag je er zelfs in om een gezondere versie te maken van je favoriete gerecht. Zalig.

Meer artikels over gezondheid: