Voldoende water drinken op een dag kan een hele opgave zijn, toch is het écht noodzakelijk voor je lichaam. Maar hoe weet je nu of je te weinig drinkt? 7 signalen dat je te weinig drinkt.

Water, de rest komt later

Je lichaam bestaat voor 60% uit water. Het zorgt dat de afvalstoffen uit je lichaam verwijderd worden, zorgt dat je productief blijft en helpt bij de spijsvertering. Bovendien voedt het je organen en zorgt het voor een mooie huid. Heb je nog een excuus nodig? Ieder dieet raadt aan om voldoende water te drinken, en dat is niet vreemd: het helpt je bij je spijsvertering, vermindert je hongergevoel én het zou je metabolisme versnellen.

7 x signalen dat je te weinig drinkt

Redenen genoeg dus om meer te drinken. Dit zijn 7 signalen dat je te weinig drinkt.

1. Je hebt hoofdpijn

Heb je vaak last van hoofdpijn? Probeer dan eerst eens enkele glazen water te drinken voor je naar de pijnstillers grijpt. Het zou een signaal kunnen zijn dat je lichtjes uitgedroogd bent.

2. Je urine is donker

De kleur van je urine zegt veel over je gezondheid. Is je urine donkerder dan anders, dan is het tijd om meer te drinken.

3. Je hebt een droge mond

Hoewel een droge mond verschillende oorzaken kan hebben, is te weinig drinken er ook eentje van. Last van een droge keel? Sla dan eerst een glaasje water achterover.

4. Je huid is dof en straalt niet

Een mooie huid start met een goede hydratatie. Je kunt zoveel smeren als je wilt, maar alles start met voldoende water te drinken. Je huid gaat er van stralen en ook je lippen zullen minder droog aanvoelen.

5. Je bent moe en futloos

Als je lichaam niet voldoende water binnenkrijgt gaat het in een soort slaapstand terecht komen om uitdroging te voorkomen. Hierdoor gaat je energiepeil zakken en ga je je moe voelen.

6. Je hebt honger

Vaak kan het feit dat je honger hebt erop wijzen dat je lichtjes gedehydrateerd bent, je drinkt dus best eerst een glaasje water voor je aan je snacken gaat.

7. Je voelt je rusteloos

Prikkelbare dag? Ook dit kan een teken zijn van te weinig vocht in je lichaam. Drink dus ook dan voldoende water en je humeur zal er ook beter op worden.

Tips om gehydrateerd te blijven

Het lijkt eenvoudig, drink voldoende water en je zit snor. Maar het lijkt soms een opgave. Deze tips helpen je op weg.

  • Start ‘s morgens meteen met je water: zet eventueel een flesje water naast je bed.
  • Zet je fles in het zicht: je bent sneller geneigd om er van te drinken. Zet daarom altijd een fles op tafel tijdens het eten en houd water bij de hand als je aan het werk bent.
  • Zorg dat je altijd een waterfles bij de hand hebt: of je nu een wandeling maakt of naar je werk vertrekt, neem altijd een fles water mee en zorg altijd dat je een fles in de koelkast hebt staan.
  • Experimenteer met smaakjes: hou je niet van water, voeg dan eens munt, gember of stukjes fruit toe.
  • Alcohol en koffie drogen je uit: toch zin in, bestel er telkens ook een glaasje water bij.
  • Kies voor eten dat veel water bevat: watermeloen of komkommer bijvoorbeeld. Ook lekkere zelfgemaakte soepjes kunnen helpen om voldoende vocht binnen te krijgen.
  • Hou het milieuvriendelijk: drink kraantjeswater, het is goedkoop én je spaart er heel wat plastic mee uit. Drink je liever bruis? Met een Sodastream voeg je zelf bruis toe aan het water.
  • Installeer een waterapp: er zijn tal van apps die je een melding geven wanneer het tijd is om dringend een glas te drinken.

Deze dingen helpen je op weg

Handige drinkfles voor onderweg

Dé tip om meer water te drinken: neem overal een fles mee.

Drinkfles – Kambukka – € 29,90

 

Sodastream Spirit

Ook als je liever bruiswater drinkt, hoef je geen plastic flessen te kopen. Met de Sodastream tover je je kraantjeswater zelf om in bruiswater.

Sodastream Spirit – Verkrijgbaar in verschillende kleuren – €99

Karaf voor water of thee

Altijd een karaf op tafel, zorgt dat je sneller drinkt. Dat ie er ook nog eens mooi uitziet, is mooi meegenomen.

Karaf – Bodum – €36,90

Meer tips om gezonder te leven: