Een paar uur sporten inplannen, is geen lachertje met zo’n drukke agenda. Iedereen weet dat na je job, het uitgaan met vrienden op de tweede plaats komt. Maar geen paniek: dankzij deze eenvoudige tips krijg je weer een goede conditie.

1. Let’s move!

Bewegen is belangrijk – je mama, je sportleraren en de hele planeet hebben je dat al verteld. Tijdens onze jeugd zwoeren we om altijd een of twee uur per week aan sport te besteden, maar door het métro-boulot-dodo gegeven moeten we toegeven dat het bewegen van onze billen niet langer een prioriteit is. Check je e-mails, schrijf een last-minute rapport, zie de vrienden die je in 10 jaar niet gezien hebt: alles is goed om je workout uit te stellen of gewoon helemaal niet te doen. De klassieker “I’ll start tomorrow” gaat al jaren mee en je verstopt je achter het beroemde excuus: “Ik heb zoveel werk”. Het spijt me, maar niemand kan doen alsof ze écht geen tijd hebben om te sporten. Maak het gewoon een deel van je routine! Hoe doe je dat? Dankzij deze zeer praktische tips.

2. Knijp je billen samen

In de douche, wachtend op de bus of in de rij bij de kruidenierswinkel: kostbare minuten die verspild worden door niets te doen. Waarom niet van deze gelegenheid gebruik maken om je billen te versterken? Span je billen regelmatig samen, na een paar keer hou je het steeds langer en langer vol. Maak series of probeer zo lang mogelijk vast te houden. De resultaten? Vraag het aan Beyoncé! De zangeres zou deze truc jarenlang onder de douche hebben beoefend.

3. Werk aan je evenwicht al tandenpoetsend

Normaal gezien moeten we onze tanden 2x per dag 3 minuten poetsen. 6 minuten waarin je aan je figuur kan werken! Nee, we gaan niet suggereren dat je op en neer moet gaan springen (liever geen vuile spiegel of een tandenborstel achter in je keel). Profiteer van deze tijd om aan je evenwicht te werken en een kleine yogasessie te doen. Ga op één been staan en neem de positie van een boom aan.

4. Neem altijd de trap!

Of je nu naar de kantine, de vergaderzaal of het onthaal moet of gewoon om een kopje koffie wil: moet je op een andere verdieping zijn, vergeet dan de lift en richt je vanaf nu alleen nog op de trap. Hetzelfde wanneer je de metro neemt. Hou je zo ver mogelijk weg van liften en roltrappen (tenzij u op de 28e verdieping werkt natuurlijk).

5. Een actieve lunch

Na de eerste werkuren is het lunchtijd. Gebruik deze tijd om een korte wandeling te maken, 15-20 minuten is genoeg. Bovendien zal je je weer wakker voelen en beter werk verrichten.

6. Trek je buik in

Wat is de beste manier om buikspieren op te bouwen? Span ze regelmatig samen! Vergeet niet om je maag voortdurend naar binnen te trekken en diep te ademen, dit zal de buikriem in werking stellen. Het lijkt misschien moeilijk in het begin, maar je zal snel verbeteren.

7. Werk staand (af en toe)

Nog een truc om je figuur te accentueren: staand werken! De wetenschap raad deze aan. Onderzoek heeft aangetoond dat opstaan een impact heeft op je dieet. Als je opstaat, ondersteunen je benen meer gewicht, maar deze houding stuurt ook een boodschap naar je hersenen: “Deze beweging stuurt een signaal naar de hersenen en zegt dat je de voedselinname moet verminderen om je lichaamsgewicht constant te houden”, legt professor John-Olov Jansson uit.

8. Motiveer je vriend!

Vergeet Netflix and chill na het avondmaal. Probeer je geliefde te motiveren om samen een sportieve activiteit te doen: wandelen, danslessen…. met twee is alles leuker. Bovendien tonen studies aan dat sporten als koppel je relatie versterkt!

 

Meer over sporten: