Home Gezond 7 tips voor betere orgasmes als je ouder wordt

7 tips voor betere orgasmes als je ouder wordt

7 tips voor betere orgasmes als je ouder wordt

Niet zoveel zin als vroeger? Dat is helemaal niet vreemd. Vijftigplusser? Dan zou je wel eens minder seks en minder orgasmes kunnen hebben. Gelukkig helpen deze tips.

“Naarmate we ouder worden, produceren we minder oestrogeen en testosteron”, vertelt professor Pepper Schwartz aan Huffington Post. “Het resultaat is niet alleen minder seks, ook een orgasme is moeilijker te bereiken. Maar seks heeft helemaal geen houdbaarheidsdatum, dankzij deze tips krijg je meer orgasmes.”

1. Drink en rook minder

“Roken en drinken hebben een slechte invloed op je seksleven. Ze versmallen de aders, daardoor kan het bloed zich minder gemakkelijk een weg banen naar je genitale gebied. Volledig stoppen is het best, maar minderen kan zelfs al een positieve invloed hebben op je seksleven.

2. Bewegen, bewegen, bewegen

Beweging is zowat voor alles goed, dat weet je ondertussen. Maar ook je seksleven heeft er baat bij. “Regelmatig bewegen zorgt dat een trage bloedsomloop verbetert. Dat zorgt dan weer dat het bloed zich gemakkelijker naar je genitale gebied begeeft, belangrijk dus voor je orgasmes“, aldus Joan Price, de auteur van ‘The ultimate guide to sex after 50’. Heb jij een bureaujob? Lees dan deze tips om meer te bewegen op kantoor.

3. In je agenda

De gouden regel: hoe meer orgasmes je krijgt, hoe gemakkelijker je ze krijgt. “Zet orgasmes op je agenda”, zegt Price. “Plan minstens 2 orgasmes per week in, dat kan zowel samen met je partner zijn, als gewoon met jezelf. Als je met de nodige regelmaat orgasmes krijgt, wordt het steeds gemakkelijker om ze te krijgen.” Heeft je partner geen zin of tijd? Dan ga je toch gewoon zelf aan de slag. Hier vind je 6 mythes over masturbatie.

4. Experimenteer met een vibrator

“Hoe ouder we worden, des te meer stimulatie we nodig hebben om tot hetzelfde punt te komen”, zegt Laurie Betito, een doctor in psychologie. “Vrouwen hebben meer stimulatie van de clitoris nodig, en daar kunnen vibrators of andere seksspeeltjes zeker bij helpen.” Seks is trouwens niet alleen leuk, het is ook écht gezond. Hier lees je waarom.

5. Stel etentjes uit

Slecht nieuws voor de romantische zielen die graag op restaurant gaan! “Etentjes voor seks zijn geen goed idee, ze maken het namelijk moeilijker om een orgasme te krijgen. Je bloedstroom is bezig met het verteren van je eten, daarom kan het niet naar je genitale gebied. Dus liever eerst tussen de lakens duiken en pas achteraf gaan eten”, aldus Price. Andere tips om de spanning te doen oplaaien vind je hier.

6. Praat erover

Net zoals je libido, veranderen ook je noden regelmatig. “Als je partner altijd dezelfde techniek gebruikt, krijg je misschien niet wat je ‘nodig’ hebt. Hetzelfde geldt ook voor je partner natuurlijk. Praat er dus over met elkaar, vertel wat je lekker vindt en waar je je goed bij voelt.” Kan je libido wel een boost gebruiken? Lees dan deze 7 tips.

7. Stop als het pijn doet

Seks moet in eerste instantie goed aanvoelen. “Je lichaam maakt minder oestrogeen aan, dat kan zorgen voor vaginale droogheid en irritatie. En dat kan pijnlijk zijn. Wanneer je pijn hebt kun je niet echt ontspannen en dus ook geen orgasme krijgen”, aldus doker Betito. Heb jij hier last van? Ga dan naar een dokter en bespreek het. Er bestaan crèmes of tabletten om die droogheid tegen te gaan.

Meer over seks en relaties:

BRON: Huffington Post