Onze darmen zijn de spiegel van onze lichamelijke én mentale gezondheid. Dat weet osteopaat Lynn De Merlier als geen ander. In haar nieuwe boek Goesting in gezondheid legt ze het uit vanuit een holistische visie. Veelvoorkomende aandoeningen komen aan bod: van zure oprispingen en leaky gut tot fibromyalgie, depressie en chronische vermoeidheid. Stress – dé kwaal van deze eeuw – wordt gelinkt aan wat we eten en welk effect dat heeft op onze darmwerking en ons gemoed. Op Feeling.be verklapt ze al drie dagen lang dé tips voor gezonde darmen. Vandaag verklapt ze ons 7 essentiële tips voor een gezond lichaam én gewicht.

Mensen zijn gewoontedieren. We houden van herkenbaarheid en vaste rituelen. Niets mis mee natuurlijk. Maar die drang naar onveranderlijkheid staat een gezond eetpatroon wel eens in de weg. Ik hoor het zo vaak in mijn praktijk: “Dat koekje hoort gewoon bij die koffie”, of: “Zonder aardappelen is mijn avondmaal niet compleet”. Wil je gezonder leven of gewicht verliezen? Dan weer je deze voedingsmiddelen vaak uit je dieet. Gelukkig kan het ook anders. Ik geef je graag 7 tips met een grote impact op je gezondheid én je broekmaat.

1. Eet goede vetten

Ja, goede vetten bestaan. Die zijn trouwens niet alleen gezond, ze zijn ook heel lekker. Je vindt ze in rauwe noten, zaden en avocado. Die goede vetten heb je nodig voor je lichaamshuishouding. Vitamines A, D, E en K neem je veel efficiënter op wanneer je ze met vetten inneemt. Wil je gewicht verliezen? Schrap dan vet vooral niet van het menu. Want je hebt nieuw vet nodig om oud vet af te breken.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3 4
bekijk op één pagina

Meer gezonde tips: