Home Gezond 7 tips om je vakantiekilo’s sneller kwijt te geraken

7 tips om je vakantiekilo’s sneller kwijt te geraken

7 tips om je vakantiekilo's sneller kwijt te geraken

Vakantie is genieten. Stressmood off, relaxmood on! Relaxen betekent lekker luieren, een frisse wandeling maken én proeven van de plaatselijke cultuur. Dat laatste nemen we graag nogal letterlijk en dat merkt onze weegschaal nadien ook… Gelukkig heeft Feeling een aantal post-holiday trucjes om die extra vakantiekilo’s snel weer kwijt te geraken.

 

1. Ruim je keukenkastjes op

Snoepjes, koeken, chips, pizza… Al deze ongezonde snacks moeten vanaf vandaag plaatsmaken voor gezonde tussendoortjes. Want zolang je weet dat deze slechte lekkernijen in je keukenkastjes liggen, wil je ze ook opeten. Geef of gooi ze dus weg, zodat ze niet meer om je aandacht kunnen schreeuwen. Deze 7 tips om ongezonde snacks te weerstaan helpen je vast ook af te kicken.

2. Maak een weekplanning

Nu de keukenkastjes troep-vrij zijn, heb je plaats voor gezonde voeding. Zorg ervoor dat je een aantal maaltijd-ideeën hebt, zo laat je die kant-en-klare gerechten en diepvriespizza’s in de supermarkt liggen. Plan je menu voor de hele week zodat je veel gerichter gezonde voeding in je karretje legt. Probeer deze 3 healthy recepten van Ellen Kegels bijvoorbeeld eens uit!

3. Eet voor de maaltijd

Op vakantie laat je jezelf gaan. De vakantiekilo’s vliegen er aan door tussendoortjes en meerdere gangen op een avond. Het is écht verleidelijk om dit patroon thuis aan te houden. Als je met een hongergevoel zit, kan je dit oplossen door voor de maaltijd een bord rauwe groentjes of verse soep te eten. Zo krijg je weinig calorieën maar veel vezels binnen, wat je sneller een verzadigd gevoel geeft.  Ook deze 6 manieren om een hongergevoel tegen te gaan, zullen je helpen.

4. Pas op met sauzen!

Ben je het ‘uit eten gaan’ nog niet beu, kies dan bewust wat er op je bord komt. Vooral sauzen zijn een boosdoener als het op extra kilo’s aankomt. Vervang die heerlijk romige witte saus eens door rode sauzen want deze bevatten minder calorieën en zijn bovendien een stuk gezonder!

5. Meer eiwitten, minder koolhydraten

We eten te veel koolhydraten en te weinig eiwitten. Meer eiwitten op je menu zorgt voor een vol gevoel en houdt ook je bloedsuikerspiegel in balans. Hierdoor krijg je minder snel trek na je maaltijden. Vermijd dus brood en pasta’s en verwerk bonen, peulvruchten, ongezouten noten en vis in je gerechten. Als je toch dan toch koolhydraten eet, maak je best een onderscheid tussen goede en slechte. Slechte koolhydraten zitten in geraffineerde voeding zoals suiker en producten met witmeel zoals wit brood, frisdrank en pasta. De goede koolhydraten vind je in bladgroenten, fruit, noten en onbewerkte volkoren producten.

6. Beweeg je slank

Nee, je ontkomt er niet aan. Beweging is zó belangrijk! Het helpt je niet alleen afvallen, je voelt je bovendien energieker en zit lekkerder in je vel. Interessant voor je begint: met deze 5 sporten verbrand je de meeste calorieën. Als je die vakantiekilo’s snel wil kwijtraken, is het slim ook aan krachttraining te doen. Hierdoor werkt je stofwisseling een stuk sneller, wat betekent dat je ook in rust meer calorieën verbrandt.

7. Laat je motiveren

Last but not least: hou vol! Het is daarom belangrijk dat je genoeg motivatie hebt, door inspirerende boeken te lezen of interessante documentaires te bekijken. Download ook zeker een sportapp op je smartphone. Deze zal je elke dag stimuleren om te sporten. Daarnaast is samen vakantiekilo’s verliezen veel fijner, overhaal daarom je moeder, broer of buurvrouw om samen eens een toertje te gaan joggen!

Tips voor een gezondere levensstijl

5 manieren om moeiteloos calorieën te schrappen
Zen in 4 stappen
Zoveel uur moet je sporten om langer te leven